Page 63 - Zadravec Šedivy, N., in V. Poštuvan, ur. 2022. Samomorilno vedenje mladostnikov. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 63
ntifikacija posameznikov s povečanim
tveganjem za slabše duševno zdravje

Pri identifikaciji ranljivih posameznikov se opiramo na prisotnost dejavnikov tveganja
in samoporočanje udeležencev o različnih vidikih doživljanja, ki bi lahko kazali na stisko.
Mladostnike s povečanim tveganjem za slabše duševno zdravje prepoznamo preko infor-
macij, zbranih s pomočjo osnovnega ali nadaljevalnega evalvacijskega vprašalnika.

Na podlagi izpolnjenega vprašalnika so identificirani mladostniki s povečanim tveganjem
za slabše duševno zdravje povabljeni na individualen pogovor za preverjanje resnosti
ogroženosti, ki jih izvajajo svetovalni delavci na šoli. Ti v individualnem pogovoru preverijo
doživljanje stisk in misli na samomor, pri čemer ogrožene mladostnike napotijo na klini­
čno-psihološko oz. pedopsihiatrično obravnavo. Pri tem je pomembno, da je strokovnjak
za duševno zdravje mladostniku lahko dosegljiv (v bližnji okolici, dosegljiv s pomočjo jav-
nega prevoza itd.), zato je v pogovoru z mladostnikom v stiski ključnega pomena, da je
svetovalni delavec na šoli seznanjen z možnimi viri strokovne pomoči v bližnji okolici.

Kot pomoč pri ustrezni izvedbi individualnega pogovora z mladostnikom priporočamo upo-
rabo priročnika: Pogovor o samomoru: Praktični priročnik za pogovor o najtežjih življenj-
skih vprašanjih (Poštuvan, 2020). Priročnik je prosto dostopen na spletni strani zivziv.si.

Ocenjevanje samomorilne ogroženosti
v klinično-psihološki obravnavi

Ocenjevanje samomorilne ogroženosti navadno temelji na kliničnem intervjuju oz. pogovo-
ru, psihološkem testiranju in pridobivanju podatkov od posameznikovih bližnjih. Kot velja
za psihološko testiranje na splošno, je potrebno zbrane informacije interpretirati v luči
posameznikove zgodovine, podatkov ob napotitvi ter ocene vedenja. V pogovoru je vse-
bine priporočljivo obravnavati v smeri od prvih simptomov k občutku brezupa in nazadnje
k samomorilnim mislim. Ta način poglabljanja v tematiko pripomore k znižanju anksio-
znosti ter krepitvi odnosa med strokovnjakom in osebo v stiski. Smiselna je tudi uporaba
psiholoških vprašalnikov in lestvic za pridobivanje podatkov o specifičnih vidikih samomo-
rilnega procesa (npr. pogostost, intenzivnost, obvladovanje in trajanje samomorilnih misli,
priprava sredstev, izdelan načrt). Obenem lahko izpolnjevanje vprašalnika ali lestvice po-
samezniku predstavlja manj ogrožajoč način za izražanje misli in čustev (Rudd idr., 2001).
Vendar avtorji poudarjajo, da za ocenjevanje samomorilne ogroženosti mladost­nikov ni na
voljo dovolj kvalitetnih instrumentov (Bursztein Lipsicas in Apter, 2011). Čeprav je nerealno

61
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68