Page 195 - Drobnič Janez, Pelc Stanko, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Česnik Katarina, Cotič Nastja, Volmut Tadeja. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje v času covida-19. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 195
Domska vzgoja mladostnikov z motnjami v duševnem razvoju na daljavo

Teoretično ozadje

V izhodišče naše raziskave postavljamo okrožnice MIZŠ in ZRSŠ ter odločbi
Ustavnega sodišča Republike Slovenije U-I-445/20-22 in U-I-473/20-22 (2020),
ki je presojalo in podalo oceno ustavnosti in zakonitosti za več odlokov vlade
in Sklep MIZŠ, s katerimi je bilo med epidemijo covida-19 v obdobju od konca
oktobra 2020 do začetka januarja 2021 začasno prepovedano zbiranje ljudi
v šolah in vzgojno-izobraževalnih zavodih za OPP ter odrejeno izvajanje
vzgojno-izobraževalnega dela v teh organizacijah na daljavo. Zaradi zapr-
tja vzgojno-izobraževalnih institucij sta pobudnika ocene ustavnosti opo-
zorila na majhne koristi, ki naj bi jih zaprtje šol in vzgojno-izobraževalnih
zavodov za OPP pomenilo za ustavitev epidemije. Ustavno sodišče je zato v
odločbi presojalo tudi z vidika drugega odstavka 52. člena Ustave, ki se glasi:
»Otroci z motnjami v telesnem ali duševnem razvoju ter druge huje prizadete
osebe imajo pravico do izobraževanja in usposabljanja za dejavno življenje
v družbi«. Med te pravice je zajeto zagotavljanje različnih komplementar-
nih dejavnosti, ki naj zagotovijo, da se doseže največji možni razvoj otrok
oziroma da ohranijo že usvojene veščine in spretnosti (delovne terapije, fi-
zioterapije, logopedske in psihološke obravnave itd.), hkrati pa tudi pravica
OPP do socialnega in čustvenega učenja preko socialnih stikov z drugimi
osebami, zlasti z vrstniki. V našem primeru je šlo za skupino mladostnikov z
MDR. Za delo z njimi, ki prav tako sodijo med OPP in so med tednom vklju-
čeni v domsko vzgojo, pristojne institucije pred temi odločbami niso imele
ustreznih rešitev ali usmeritev za delo na daljavo, zato je bilo pedagoško delo
v prvih dveh mesecih t. i. »lockdowna« (zaprtja) prepuščeno iznajdljivost in
prilagodljivosti vzgojiteljev ter vodstvu javnih zavodov.⁴

Zagovornik načela enakosti (2021) v svojem poročilu ugotavlja, da je bilo v
letu 2021 dolgotrajno zaprtje šol zaradi epidemije covida-19 diskriminatorno
do mladostnikov s PP. Hkrati pa navaja, da sta se ob uvedbi ukrepa izobra-
ževanja na daljavo izoblikovali dve skupini otrok. V prvo skupino je uvrstil
otroke, ki so imeli polno možnost za sodelovanje na daljavo, kolikor časa je
ta ukrep trajal. V drugi skupini pa so bili vsi ostali t. i. otroci ranljivih skupin, ki
zaradi katere od svojih osebnih okoliščin, ki so izvirale iz njihovega položaja,
niso imeli vseh možnosti za sodelovanje na daljavo.

Ameriški Nacionalni center za imunizacijo in respiratorne bolezni (National

⁴ Javni zavodi so organizacije, ki jih ustanovi republika, občine in druge pooblaščene pravne
osebe za opravljanje dejavnosti vzgoje in izobraževanja, znanosti, kulture, športa, zdravstva,
socialnega varstva, otroškega varstva, invalidskega varstva, socialnega zavarovanja ali drugih
dejavnosti, če cilj opravljanja dejavnosti ni pridobivanje dobička (Zakon o zavodih 2011).

195
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200