Page 196 - Drobnič Janez, Pelc Stanko, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Česnik Katarina, Cotič Nastja, Volmut Tadeja. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje v času covida-19. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 196
rej Kociper

Center for Immunization and Respiratory Diseases, Division of Viral Diseases
2021) navaja, da otroci in mladostniki s posebnimi zdravstvenimi potrebami
potrebujejo več oskrbe zaradi telesnih, razvojnih, vedenjskih ali čustvenih
razlik kot njihovi običajno razviti vrstniki. Za osebe, ki so vključene v domove
in imajo težave s telesno ter z intelektualno oviranostjo in omejeno mobil-
nost ter težave pri dostopu do informacij, je potreben individualni pristop,
saj potrebujejo tesen stik z neposrednimi izvajalci storitev, imajo težave pri
razumevanju informacij, težave s spremembami rutine ali druge skrbi, pove-
zane s svojo oviranostjo.

Ustavno sodišče (2020) v svojih odločbah v 44. točki v povezavi z izobraže-
vanjem na daljavo ugotavlja, da izobraževanje na daljavo, ki je v spornem ob-
dobju potekalo s pomočjo informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT),
za nekatere OPP sploh ni moglo biti učinkovito že zato, ker ti doma niso imele
na voljo (ustrezne) računalniške opreme oziroma dostopa do interneta ali
ustreznega prostora za izobraževanje. Ustavno sodišče poudari, da OPP, upo-
števaje njihove posebnosti in primanjkljaje, potrebujejo zase še posebej pri-
lagojeno izvajanje izobraževanja oziroma usposabljanja, ki so ga lahko pravi-
loma deležne le v institucijah, v katerih se z njimi ves čas ukvarjajo za to pose-
bej strokovno usposobljeni delavci, kar jim doma ni zagotovljeno. Starši tem
otrokom namreč ustrezne pomoči pri izobraževanju in usposabljanju morda
ne morejo oziroma niti ne znajo zagotoviti.

European Commission, Joint Research Centre (2021) v svojem poročilu na-
vaja, da se je pri uporabi digitalnih orodij v času epidemije pojavila potreba
po dodatni podpori učencem, saj so nekateri težko sledili besedilu na za-
slonu, zlasti tisti s šibkim delovnim spominom. Učitelji so tudi opisali, da
imajo učenci, ki doživljajo socialno anksioznost, težave pri uporabi kamere
med spletnim izobraževanjem, zato so učitelji za te učence dovoljevali upo-
rabo samo glasu, brez videa. Nekatere kvantitativne raziskave (Blaskó, Da Co-
sta in Schnepf 2021; Engzell, Frey in Verhagen 2021) kažejo, da so učenci malo
napredovali ali celo niso napredovali, ko je bil pouk izvajan na daljavo.

Osebe z MDR so še posebej izpostavljene fizičnim, duševnim in družbe-
nim posledicam pandemije. Znižane intelektualne sposobnosti lahko ome-
jijo razumevanje informacij za zaščito pred okužbo, zato se zanašajo na
starše/skrbnike, ki morajo biti med karanteno, v njihovem imenu, še pose-
bej pozorni. Omejitve običajnih dejavnosti lahko osebam z MDR povzročijo
duševni stres, zlasti tistim z avtističnimi motnjami, kar lahko vodi v povečanje
zahtevnega vedenja in tveganja ob stalni selitvi med domom ter institucijo
namestitve in povečani uporabi psihotropnih zdravil. Osebe z MDR so ranljive
za izkoriščanje s strani drugih, predvsem kadar običajna podpora skupnosti
ne deluje več tako, da bi jih lahko zaščitila (Courtenay in Perera 2020). Neka-

196
   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200   201