Page 199 - Drobnič Janez, Pelc Stanko, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Česnik Katarina, Cotič Nastja, Volmut Tadeja. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje v času covida-19. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 199
Domska vzgoja mladostnikov z motnjami v duševnem razvoju na daljavo
vzgojo mladostnikov z MDR, ki je v specialni pedagogiki tako konceptualno
kot empiričnoraziskovalno šibko prisotna, predvsem zaradi vzgojne intence
načrtovanega, zavestnega, organiziranega in sistematičnega vzgojnega de-
lovanja domov za učence s posebnimi potrebami. Izhajajoč iz predstavlje-
nih odločb Ustavnega sodišča (2020), poročila Zagovornika načela enako-
sti (2021), teoretičnih paradigem in aktualnih raziskav je mogoče sklepati, da
mladostniki⁵ z MDR in njihovi vzgojitelji niso bili dovolj pripravljeni ter uspo-
sobljeni za domsko vzgojo na daljavo. Predvsem pa sklepamo, da je izvaja-
nje »Vzgojnega programa« na daljavo za mladostnike z MDR manj primerno.
Namen raziskave je bil preveriti vrzeli in pasti domske vzgoje na daljavo ter
ugotoviti, kakšne so pri delu na daljavo izkušnje in doživljanja mladostnikov z
MDR in vzgojiteljev. Preveriti želimo, če se je v času epidemije mladostnikom
z MDR lahko namenilo dovolj pozornosti, upoštevajoč njihove posebnosti,
primanjkljaje in potrebe po krepitvi socialnih kompetenc ter uresničevanju
ciljev vzgojnega programa.
Cilji, ki smo jim v raziskavi sledili, so:
– preveriti, kakšna je bila pripravljenost mladostnikov z MDR in vzgojite-
ljev na izvajanje vzgojnega programa na daljavo;
– ugotoviti, kakšne so bile tehnološka pripravljenost na izvajanje vzgoj-
nega programa na daljavo in ovire, s katerimi so se pri tem soočali mla-
dostniki z MDR in vzgojitelji;
– raziskati, kakšna je bila pripravljenost (vsebinska, motivacijska, komu-
nikacijska) mladostnikov z MDR in vzgojiteljev za izvajanje domske
vzgoje na daljavo;
– ugotoviti, kakšno je stališče mladostnikov z MDR in vzgojiteljev glede
domske vzgoje na daljavo.
Raziskovalna vprašanja
Izhajajoč iz opredelitve problema in ciljev raziskave smo si zastavili naslednja
raziskovalna vprašanja:
1. Kakšna je bila pripravljenost mladostnikov z MDR in vzgojiteljev na iz-
vajanje vzgojnega programa na daljavo?
⁵ Mladostniki so po klasifikaciji Svetovne zdravstvene organizacije (World Healh Organization, b.
l.) osebe, stare med 10 in 24 let. Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP-
1) (2011) izobraževanje izjemoma omogoča tudi polnoletnim osebam, starim nad 21 let do
vključno 26 let, ki so vključene v program izobraževanja in usposabljanja za odrasle, ki je del
posebnega programa za otroke z zmerno, težjo in težko motnjo v duševnem razvoju.
199
vzgojo mladostnikov z MDR, ki je v specialni pedagogiki tako konceptualno
kot empiričnoraziskovalno šibko prisotna, predvsem zaradi vzgojne intence
načrtovanega, zavestnega, organiziranega in sistematičnega vzgojnega de-
lovanja domov za učence s posebnimi potrebami. Izhajajoč iz predstavlje-
nih odločb Ustavnega sodišča (2020), poročila Zagovornika načela enako-
sti (2021), teoretičnih paradigem in aktualnih raziskav je mogoče sklepati, da
mladostniki⁵ z MDR in njihovi vzgojitelji niso bili dovolj pripravljeni ter uspo-
sobljeni za domsko vzgojo na daljavo. Predvsem pa sklepamo, da je izvaja-
nje »Vzgojnega programa« na daljavo za mladostnike z MDR manj primerno.
Namen raziskave je bil preveriti vrzeli in pasti domske vzgoje na daljavo ter
ugotoviti, kakšne so pri delu na daljavo izkušnje in doživljanja mladostnikov z
MDR in vzgojiteljev. Preveriti želimo, če se je v času epidemije mladostnikom
z MDR lahko namenilo dovolj pozornosti, upoštevajoč njihove posebnosti,
primanjkljaje in potrebe po krepitvi socialnih kompetenc ter uresničevanju
ciljev vzgojnega programa.
Cilji, ki smo jim v raziskavi sledili, so:
– preveriti, kakšna je bila pripravljenost mladostnikov z MDR in vzgojite-
ljev na izvajanje vzgojnega programa na daljavo;
– ugotoviti, kakšne so bile tehnološka pripravljenost na izvajanje vzgoj-
nega programa na daljavo in ovire, s katerimi so se pri tem soočali mla-
dostniki z MDR in vzgojitelji;
– raziskati, kakšna je bila pripravljenost (vsebinska, motivacijska, komu-
nikacijska) mladostnikov z MDR in vzgojiteljev za izvajanje domske
vzgoje na daljavo;
– ugotoviti, kakšno je stališče mladostnikov z MDR in vzgojiteljev glede
domske vzgoje na daljavo.
Raziskovalna vprašanja
Izhajajoč iz opredelitve problema in ciljev raziskave smo si zastavili naslednja
raziskovalna vprašanja:
1. Kakšna je bila pripravljenost mladostnikov z MDR in vzgojiteljev na iz-
vajanje vzgojnega programa na daljavo?
⁵ Mladostniki so po klasifikaciji Svetovne zdravstvene organizacije (World Healh Organization, b.
l.) osebe, stare med 10 in 24 let. Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP-
1) (2011) izobraževanje izjemoma omogoča tudi polnoletnim osebam, starim nad 21 let do
vključno 26 let, ki so vključene v program izobraževanja in usposabljanja za odrasle, ki je del
posebnega programa za otroke z zmerno, težjo in težko motnjo v duševnem razvoju.
199