Page 13 - Pahor, Miroslav. 2022. Samo morje je vedelo: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 2. Uredila Aleksander Panjek in Nadja Terčon. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 13
Ladjedelništvo v preteklosti Pirana (14.–20. stoletje)

Od leta 2000 je v Pomorskem muzeju Piran na ogled manjša stalna razstava
o ladjedelstvu v Piranu. Več pa si od leta 2011 lahko obiskovalci ogledajo
v razstavišču Monfortu – zbirki tradicionalnega ladjedelstva in razvoja
vodnih športov.
tega je ladjedelništvo izpadlo iz mestnih statutov. Ker pa beneške ladje
delnice niso imele zadostnih kapacitet, da bi oskrbovale z ladjami celotno
državno ozemlje in ker bi v nasprotnem primeru naletela na odpor pod-
ložnih mest in na tihotapsko gradnjo, je morala beneška država pustiti
pri življenju vse ladjedelnice, ki jih je dobila na osvojenih ozemljih. Da pa
ne bi konkurirale beneškemu arzenalu v gradnji velikih ladij, jih je repu-
blika vključila v državni monopol, jim predpisala tipe in velikosti gradenj,
jim predpisala upravo, ki je tudi kasirala dajatve, ki so verjetno – vsaj de-
loma – šle v korist beneškega arzenala, tj. za gradnjo vojnih ladij. Torej ne
gre za neenakopraven položaj ladjedelnic, temveč za neke vrste centrali-
zirano in obenem diktirano dejavnost, ki je prav tako koristila državi ka-
kor občinam, ki so se posluževale zgrajenih ladij za svojo trgovino, ribi-
štvo in solinarstvo.
O novi ladjedelnici v Piranu dobimo prve podatke šele leta 1441.3 Ni
znano, kje je stala. Kasnejši viri lokalizirajo eno od piranskih ladjedelnic

3 Gestrin 1962, 1497; Gestrin 1965, 28.

13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18