Page 287 - Pahor, Miroslav. 2022. Samo morje je vedelo: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 2. Uredila Aleksander Panjek in Nadja Terčon. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 287
Ponovno o zgodovinski problematiki naših pomorščakov med drugo svetovno vojno

mov in da so se poti v Bosno udeležili z njim le ostanki posadke v Selcih,
kakšno vlogo naj bi odigralo to okrnjeno moštvo pri že omenjenih ostan-
kih kopne vojske? Poleg tega je iz Pleiweissove »Resnice« razvidno, da je
on sam – ki pozneje kritizira podobne korake drugih – že tedaj oblekel
pod uniformo civilno obleko. To seveda ne govori v prid odhodu v bor-
bo. Bralec Pleiweissove »Resnice« bi se mogel tudi v kasnejših odstavkih
o tem prepričati.

Tu pa postaja zadeva resnično problematična! Zagovorniki Pleiweis­
sowe poti v Bosno »k ostankom jugoslovanske vojske« bodo rekli, da je
bila to edina možna pot.

Ne morem se strinjati z njimi, čeprav bi se silno rad. Sergej Mašera
in Milan Spasič sta našla drugo pot, da sta s svojimi življenji prala čast
kraljeve mornarice! S tem nočem reči, da bi moral Pleiweiss počakati ita-
lijansko vojsko in junaško umreti dan po kapitulaciji. Toda ali res ni bila
možna pot v Boko Kotorsko? S pripombo v oklepaju, ki nam pove, da je
imela »Malinska« 6 vozlov hitrosti, nam Pretnar vsiljuje odgovor, da taka
pot ni bila možna. Ne glede na to, da podatek ni točen, ker je bila hitrost
»Malinske« 8 vozlov, hitrost »Silnega« brez vleke pa precej večja in da sta
obe ti dve ladji neštetokrat prevalili pot vzdolž Jadrana, dopustimo mož-
nost, da z njima v tedanjih okoliščinah ni bilo mogoče priti v Boko. Toda
v zalivu Klimno je bilo zasidranih sedem ladij Jadranske plovidbe, ki so
imele dovoljno hitrost in doseg. Pleiweiss je dal te ladje potopiti, čeprav bi
jih bilo mogoče uporabiti v drugačne namene. S četo zvestih mornarjev bi
lahko v Boki podprl prizadevanja, da bi flota izplula v Sredozemlje in na-
daljevala boj za osvoboditev, kakor so to storile poljska, norveška, holan-
dska in del francoske flote. Poleg ladij v zalivu Klimno je Pleiweiss razpo-
lagal z dvema čolnoma finančne kontrole in eno motorno jadrnico, ki jih
Pretnar ne omenja in ki bi jih bilo mogoče prav tako koristno uporabiti.
Zakaj se jih ni poslužil v najboljši namen? Ugovor, da pot v Boko Kotorsko
ni bila možna zaradi počasnosti ladij, torej odpade, posebno še, če bi bile
ladje pravočasno preskrbljene z gorivom (ki ga v sektorju Selce ni manjka-
lo) in če bi Pleiweiss v svojem načrtu predvidel, da je treba priti v Boko. To
pa govori vsaj o pomanjkljivosti Pleiweissovega načrta, ki bi moral pred-
videti odhod h glavnini mornarice.

Drugi ugovor, ki ga bodo dali zagovorniki Pleiweissove poti Selce–
Obrovac–Bosna, je ta, da je bila pot mimo italijanske enklave Zadar ne-
mogoča. Naj mi oprostijo tomaževsko nevernost! Strinjam se, da bi mogli
italijanski avioni napadati ladje, ki bi plule tam mimo podnevi. Strinjam

287
   282   283   284   285   286   287   288   289   290   291   292