Page 35 - Pahor, Miroslav. 2022. Samo morje je vedelo: zbrani prispevki k slovenski pomorski zgodovini 2. Uredila Aleksander Panjek in Nadja Terčon. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 35
Gabrijel Gruber ali ladjedelstvo – navtika – navigacija (2. polovica 18. stoletja)
imel najboljši odnos do njih kapetan bojne ladje, kasneje kontraadmi-
ral in še kasneje zdravnik v Gradcu Vitus Vončina, sam strasten zbi-
ratelj. Nam mladim je tedaj pravil, da izhajata modela iz Ljubljane, in
to iz šole jezuita Gabrijela Gruberja. V Ljubljani sem si ogledal enega
od tam ohranjenih modelov. Prepričan sem, da ga je izdelal isti moj-
ster kakor oba modela, ki se ju spominjam iz Pulja. Enak je pristop k
delu, do podrobnosti enaka je izvedba, enak les in barva. Celota izda-
ja velikega mojstra. To je kontraadmiral Vončina trdil o puljskih mo-
delih. Škoda, da se Kranjci tedaj nismo domislili, da bi jih rešili in od-
peljali. Tako so pa Italijani vse raznesli po svojih muzejih od Benetk
do Milana, do Ancone, Taranta in Livorna.«
Glede Benetk se Andoljšek ni motil. Tam je spravljenih precej kosov
bivšega mornariškega muzeja v Pulju. Le o Gruberjevih modelih ni sledu.
Enako trditev bi lahko postavili za Milano.
Tretji zapis je nastal prav tako leta 1954, v Piranu. Narekoval ga je ka-
petan fregate Anton Lenarčič iz Ljubljane, tedaj stanujoč v Piranu. Rojen
je bil leta 1898. V mornarico je odšel kot aspirant 17. junija 1915, po gimna-
ziji v rojstnem mestu. 1. avgusta 1916 je postal kadet. Kariero je nadaljeval
v jugoslovanski vojni mornarici, kjer je imel precej težav. Po podmorniški
in torpedni specializaciji je 1. aprila 1937 napredoval v kapetana fregate.
Po vojni je nekaj časa učil na Pomorski šoli v Piranu. Njegova izjava je zelo
podobna Andoljškovi, le da je o Gruberjevih modelih pripovedoval aspi-
rantom in kadetom tedanji kapetan bojne ladje Alojz Šušteršič iz Ribnice.
Le-ta je predstavil puljske modele kot nedvomno delo Gabrijela Gruberja
»iz Ljubljane«. Vedel je tudi, da je v Ljubljani ohranjenih več modelov te
delavnice, med njimi tudi »Kaiser Karl VI.«.
Četrti zapis je nastal leta 1958. V družbi več oficirjev jugoslovanske
vojne mornarice iz prvih letnikov vojnopomorske akademije v Dubrov
niku, med katerimi so sedeli tudi avstrijski vojnopomorski oficirji (in med
njimi Hrvat Radivoj Fink), ki so se izrekli za Jugoslavijo, smo se pogovarjali
o kapetanu bojne ladje Adolfu Mladiču iz Krškega, ustanovitelju in
predavatelju akademije. Mladič je bil rojen 1866. Iz rodnega Krškega je
odšel v mornarico kot aspirant leta 1885. 2. januarja 1886 je postal kadet.
Kljub nacionalni usmerjenosti je imel razmeroma hitro kariero. Obnesel
se je predvsem kot pedagog novih generacij pomorščakov. 1. januarja 1915
ga je veliki admiral Anton Haus povišal v kapetana bojne ladje. S tem
činom je služil tudi v stari Jugoslaviji do smrti leta 1930. Je ustanovi-
telj vojnopomorske akademije v Dubrovniku, kamor je zelo rad spreje-
35
imel najboljši odnos do njih kapetan bojne ladje, kasneje kontraadmi-
ral in še kasneje zdravnik v Gradcu Vitus Vončina, sam strasten zbi-
ratelj. Nam mladim je tedaj pravil, da izhajata modela iz Ljubljane, in
to iz šole jezuita Gabrijela Gruberja. V Ljubljani sem si ogledal enega
od tam ohranjenih modelov. Prepričan sem, da ga je izdelal isti moj-
ster kakor oba modela, ki se ju spominjam iz Pulja. Enak je pristop k
delu, do podrobnosti enaka je izvedba, enak les in barva. Celota izda-
ja velikega mojstra. To je kontraadmiral Vončina trdil o puljskih mo-
delih. Škoda, da se Kranjci tedaj nismo domislili, da bi jih rešili in od-
peljali. Tako so pa Italijani vse raznesli po svojih muzejih od Benetk
do Milana, do Ancone, Taranta in Livorna.«
Glede Benetk se Andoljšek ni motil. Tam je spravljenih precej kosov
bivšega mornariškega muzeja v Pulju. Le o Gruberjevih modelih ni sledu.
Enako trditev bi lahko postavili za Milano.
Tretji zapis je nastal prav tako leta 1954, v Piranu. Narekoval ga je ka-
petan fregate Anton Lenarčič iz Ljubljane, tedaj stanujoč v Piranu. Rojen
je bil leta 1898. V mornarico je odšel kot aspirant 17. junija 1915, po gimna-
ziji v rojstnem mestu. 1. avgusta 1916 je postal kadet. Kariero je nadaljeval
v jugoslovanski vojni mornarici, kjer je imel precej težav. Po podmorniški
in torpedni specializaciji je 1. aprila 1937 napredoval v kapetana fregate.
Po vojni je nekaj časa učil na Pomorski šoli v Piranu. Njegova izjava je zelo
podobna Andoljškovi, le da je o Gruberjevih modelih pripovedoval aspi-
rantom in kadetom tedanji kapetan bojne ladje Alojz Šušteršič iz Ribnice.
Le-ta je predstavil puljske modele kot nedvomno delo Gabrijela Gruberja
»iz Ljubljane«. Vedel je tudi, da je v Ljubljani ohranjenih več modelov te
delavnice, med njimi tudi »Kaiser Karl VI.«.
Četrti zapis je nastal leta 1958. V družbi več oficirjev jugoslovanske
vojne mornarice iz prvih letnikov vojnopomorske akademije v Dubrov
niku, med katerimi so sedeli tudi avstrijski vojnopomorski oficirji (in med
njimi Hrvat Radivoj Fink), ki so se izrekli za Jugoslavijo, smo se pogovarjali
o kapetanu bojne ladje Adolfu Mladiču iz Krškega, ustanovitelju in
predavatelju akademije. Mladič je bil rojen 1866. Iz rodnega Krškega je
odšel v mornarico kot aspirant leta 1885. 2. januarja 1886 je postal kadet.
Kljub nacionalni usmerjenosti je imel razmeroma hitro kariero. Obnesel
se je predvsem kot pedagog novih generacij pomorščakov. 1. januarja 1915
ga je veliki admiral Anton Haus povišal v kapetana bojne ladje. S tem
činom je služil tudi v stari Jugoslaviji do smrti leta 1930. Je ustanovi-
telj vojnopomorske akademije v Dubrovniku, kamor je zelo rad spreje-
35