Page 147 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 147
Razlogi, ki študente predšolske vzgoje
vodijo pri izbiri študija in poklica
Moris Baša
Univerza v Mariboru
moris8.basa@gmail.com
Maja Hmelak
Univerza v Mariboru
maja.hmelak@um.si
V prispevku predstavljamo rezultate o razlogih študentov visokošolskega štu-
dijskega programa Predšolska vzgoja glede izbire njihovega bodočega po-
klica. V teoretičnem delu predstavljamo ugotovitve različnih domačih in tu-
jih avtorjev, ki so v zadnjih desetletjih raziskovali razloge o izbiri pedagoškega
poklica. V drugem delu pa predstavljamo rezultate raziskave, ki smo jo izve-
dli na vzorcu 162 študentov predšolske vzgoje iz celotne Slovenije. Ugotovili
smo, da najpogostejši razlogi za izbiro študija predšolske vzgoje in bodočega
poklica vzgojitelja predšolskih otrok izhajajo iz samouresničitvenih razlogov,
čemur sledijo altruistični razlogi. Dodatno smo ugotovili, da vodilna razloga
izhajata iz želje po osebnostni in profesionalni rasti, notranji motiviranosti in iz
osebnega interesa. Najredkejši razlog za izbiro bodočega poklica pa predsta-
vljajo alternativni razlogi, kot je neuspešno šolanje po svojih prvotnih željah.
Ključne besede: izbira poklica, motivacija, predšolska vzgoja, vzgojitelj, poklic
vzgojitelja
Teoretični uvod
Izbira poklica je ena najpomembnejših in hkrati najtežjih odločitev v življe-
nju vsakega posameznika (Javornik Krečič in Ivanuš Grmek 2005). Poleg po-
sameznikovega okolja nanj vplivajo tudi osebnostne značilnosti, učni uspeh,
predhodno znanje, družina, sorodniki, lastna pričakovanja in nenazadnje
področje zanimanja (Cohen-Scali 2003; Repanšek 2009; Žveglič Mihelič idr.
2022). Če pa govorimo o področju, ki se ukvarja z vzgojo in izobraževanjem
otrok, pa je to še toliko specifičnejša in bolj profesionalizirana tema (Devjak,
Devjak in Polak 2014).
Številni tuji in domači raziskovalci (Calderhead in Shorrock 1997; Cencič in
Čagran 2002; Hmelak in Lepičnik Vodopicev 2012; Heinz 2015; Huberman in
Grounauer 1993; Ivanuš Grmek in Javornik Krečič 2005; Lepičnik Vodopicev
2007; Watt in Richardson 2012) so v preteklih desetletjih raziskovali vzroke
Istenič, A., M. Gačnik, B. Horvat, M. Kukanja Gabrijelčič, V. R. Kiswarday, M. Lebeničnik, M. Mezgec in M. Volk, ur.
2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-255-8.147-159
vodijo pri izbiri študija in poklica
Moris Baša
Univerza v Mariboru
moris8.basa@gmail.com
Maja Hmelak
Univerza v Mariboru
maja.hmelak@um.si
V prispevku predstavljamo rezultate o razlogih študentov visokošolskega štu-
dijskega programa Predšolska vzgoja glede izbire njihovega bodočega po-
klica. V teoretičnem delu predstavljamo ugotovitve različnih domačih in tu-
jih avtorjev, ki so v zadnjih desetletjih raziskovali razloge o izbiri pedagoškega
poklica. V drugem delu pa predstavljamo rezultate raziskave, ki smo jo izve-
dli na vzorcu 162 študentov predšolske vzgoje iz celotne Slovenije. Ugotovili
smo, da najpogostejši razlogi za izbiro študija predšolske vzgoje in bodočega
poklica vzgojitelja predšolskih otrok izhajajo iz samouresničitvenih razlogov,
čemur sledijo altruistični razlogi. Dodatno smo ugotovili, da vodilna razloga
izhajata iz želje po osebnostni in profesionalni rasti, notranji motiviranosti in iz
osebnega interesa. Najredkejši razlog za izbiro bodočega poklica pa predsta-
vljajo alternativni razlogi, kot je neuspešno šolanje po svojih prvotnih željah.
Ključne besede: izbira poklica, motivacija, predšolska vzgoja, vzgojitelj, poklic
vzgojitelja
Teoretični uvod
Izbira poklica je ena najpomembnejših in hkrati najtežjih odločitev v življe-
nju vsakega posameznika (Javornik Krečič in Ivanuš Grmek 2005). Poleg po-
sameznikovega okolja nanj vplivajo tudi osebnostne značilnosti, učni uspeh,
predhodno znanje, družina, sorodniki, lastna pričakovanja in nenazadnje
področje zanimanja (Cohen-Scali 2003; Repanšek 2009; Žveglič Mihelič idr.
2022). Če pa govorimo o področju, ki se ukvarja z vzgojo in izobraževanjem
otrok, pa je to še toliko specifičnejša in bolj profesionalizirana tema (Devjak,
Devjak in Polak 2014).
Številni tuji in domači raziskovalci (Calderhead in Shorrock 1997; Cencič in
Čagran 2002; Hmelak in Lepičnik Vodopicev 2012; Heinz 2015; Huberman in
Grounauer 1993; Ivanuš Grmek in Javornik Krečič 2005; Lepičnik Vodopicev
2007; Watt in Richardson 2012) so v preteklih desetletjih raziskovali vzroke
Istenič, A., M. Gačnik, B. Horvat, M. Kukanja Gabrijelčič, V. R. Kiswarday, M. Lebeničnik, M. Mezgec in M. Volk, ur.
2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
https://doi.org/10.26493/978-961-293-255-8.147-159