Page 150 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 150
is Baša in Maja Hmelak
Preglednica 1 Kategorije razlogov za izbiro bodočega poklica vzgojitelja predšolskih otrok,
rangirane po povprečjih njihove pomembnosti
Lepičnik Vodopivec () Hmelak in Lepičnik Vodopivec ()
Altruistični razlogi Samouresničitveni razlogi
Samouresničitveni razlogi Altruistični razlogi
Alternativni razlogi Materialni razlogi
Razlogi iz aspiracije in stereotipov Razlogi iz aspiracije in stereotipov
Materialni razlogi Alternativni razlogi
Opombe Povzeto po Hmelak in Lepičnik Vodopivec (2012) in Lepičnik Vodopivec (2007).
5. Alternativni razlogi:
– nisem se uspel šolati v skladu s svojimi prvotnimi željami;
– ocene in dosežki v srednji šoli so bili prenizki, da bi se lahko vpisal
na drugo fakulteto.
Jurka Lepičnik Vodopivec (2007) je sprva samostojno izvedla raziskavo o
razlogih študentov predšolske vzgoje Univerze v Mariboru za izbiro svojega
poklica. To raziskavo sta nato skupaj z Majo Hmelak (Hmelak in Lepičnik Vo-
dopivec 2012) razširili na celotno populacijo študentov predšolske vzgoje po
Sloveniji.
V raziskavi iz leta 2007 je bilo ugotovljeno, da so bili najpogostejši razlogi
za izbiro vzgojiteljskega poklica med študenti predšolske vzgoje Univerze v
Mariboru altruistični in samouresničitveni razlogi. Temu so nato sledili alter-
nativni razlogi ter razlogi iz aspiracije in stereotipov. Najredkejši pa so bili ma-
terialni razlogi.
V razširjeni raziskavi sta Maja Hmelak in Jurka Lepičnik Vodopivec (2012) za-
znali razlike glede na prvo raziskavo iz leta 2007. Ugotovili sta, da je najpogo-
stejši razlog za izbiro vzgojiteljskega poklica med vsemi slovenskimi študenti
predšolske vzgoje samouresničitveni, čemur sledijo altruistični razlogi. Tudi v
naslednjih rangih lahko zaznamo spremembe. Altruističnim razlogom sledijo
materialni ter razlogi iz aspiracije in stereotipov. Najredkeje izbran razlog pa
zajema alternativne razloge. Obeh raziskav ne moremo celostno primerjati,
saj nista zajemali enako velikega vzorca študentov. Vsekakor pa med njima
lahko zaznamo občutne spremembe.
Od zadnjega preverjanja razlogov za izbiro vzgojiteljskega poklica med
študenti predšolske vzgoje je minilo več kot desetletje. Vprašanje je, ali so
rezultati izpred desetletja tudi v današnjem času aktualni ali pa so dandanes
v ospredju drugi razlogi, ki so za nove generacije pomembnejši pri izbiri nji-
hovega bodočega poklica.
150
Preglednica 1 Kategorije razlogov za izbiro bodočega poklica vzgojitelja predšolskih otrok,
rangirane po povprečjih njihove pomembnosti
Lepičnik Vodopivec () Hmelak in Lepičnik Vodopivec ()
Altruistični razlogi Samouresničitveni razlogi
Samouresničitveni razlogi Altruistični razlogi
Alternativni razlogi Materialni razlogi
Razlogi iz aspiracije in stereotipov Razlogi iz aspiracije in stereotipov
Materialni razlogi Alternativni razlogi
Opombe Povzeto po Hmelak in Lepičnik Vodopivec (2012) in Lepičnik Vodopivec (2007).
5. Alternativni razlogi:
– nisem se uspel šolati v skladu s svojimi prvotnimi željami;
– ocene in dosežki v srednji šoli so bili prenizki, da bi se lahko vpisal
na drugo fakulteto.
Jurka Lepičnik Vodopivec (2007) je sprva samostojno izvedla raziskavo o
razlogih študentov predšolske vzgoje Univerze v Mariboru za izbiro svojega
poklica. To raziskavo sta nato skupaj z Majo Hmelak (Hmelak in Lepičnik Vo-
dopivec 2012) razširili na celotno populacijo študentov predšolske vzgoje po
Sloveniji.
V raziskavi iz leta 2007 je bilo ugotovljeno, da so bili najpogostejši razlogi
za izbiro vzgojiteljskega poklica med študenti predšolske vzgoje Univerze v
Mariboru altruistični in samouresničitveni razlogi. Temu so nato sledili alter-
nativni razlogi ter razlogi iz aspiracije in stereotipov. Najredkejši pa so bili ma-
terialni razlogi.
V razširjeni raziskavi sta Maja Hmelak in Jurka Lepičnik Vodopivec (2012) za-
znali razlike glede na prvo raziskavo iz leta 2007. Ugotovili sta, da je najpogo-
stejši razlog za izbiro vzgojiteljskega poklica med vsemi slovenskimi študenti
predšolske vzgoje samouresničitveni, čemur sledijo altruistični razlogi. Tudi v
naslednjih rangih lahko zaznamo spremembe. Altruističnim razlogom sledijo
materialni ter razlogi iz aspiracije in stereotipov. Najredkeje izbran razlog pa
zajema alternativne razloge. Obeh raziskav ne moremo celostno primerjati,
saj nista zajemali enako velikega vzorca študentov. Vsekakor pa med njima
lahko zaznamo občutne spremembe.
Od zadnjega preverjanja razlogov za izbiro vzgojiteljskega poklica med
študenti predšolske vzgoje je minilo več kot desetletje. Vprašanje je, ali so
rezultati izpred desetletja tudi v današnjem času aktualni ali pa so dandanes
v ospredju drugi razlogi, ki so za nove generacije pomembnejši pri izbiri nji-
hovega bodočega poklica.
150