Page 30 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 30
ra Dolenc
Soler, J., R. Tejedor, A. Feliu-Soler, J. C. Pascual, A. Cebolla, J. Soriano, E. Alvarez,
and V. Perez. 2012. ‘Psychometric Proprieties of Spanish Version of Mindful
Attention Awareness Scale (MAAS).’ Actas Espanolas de Psiquiatria 40 (1):
19–26.
Spilt, J., H. Koomen, and J. Thijs. 2011. ‘Teacher Wellbeing: The Importance of
Teacher-Student Relationships.’ Educational Psychology Review 23 (4): 457–
477.
Turtulla, S. 2017. ‘Examining Levels of Job Burnout among Teachers Working
in Kosova in Terms of Different Variables.’ European Journal of Multidisci-
plinary Studies 2 (6): 285–297.
Uribe, J. M., D. M. Pinto, A. I. Vecino-Ortiz, C. Gómez-Restrepo, and M. Rondón.
2017. ‘Presenteeism, Absenteeism, and Lost Work Productivity among De-
pressive Patients from Five Cities of Colombia.’ Value in Health Regional Is-
sues 14:15–19.
World Health Organization. 2022. ‘Mental Health.’ June 17. https://www.who.int
/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response.
Zweifel, P. 2021. ‘Mental Health: The Burden of Social Stigma.’ International Jour-
nal of Health Planning and Management 36 (3): 813–825.
Vloga čuječnosti in osebne prožnosti pri preprečevanju poklicne
izgorelosti učiteljev osnovne šole
Problematika duševnega zdravja na delovnem mestu predstavlja vse po-
membnejše področje raziskovanja. Poklicne skupine, ki se soočajo z intenziv-
nim in odgovornim delom z ljudmi, so še posebej dovzetne za razvoj sindroma
izgorelosti, kar velja tudi za pedagoške delavce. Zato je pri njih še posebej
pomembno raziskati individualne vire, ki varujejo pred pojavom izgorelosti.
Namen raziskave je bil preučiti vlogo čuječnosti in osebne prožnosti pri na-
povedovanju izgorelosti učiteljev. V raziskavo je bilo vključenih 194 slovenskih
osnovnošolskih učiteljev, ki so izpolnili Kratko lestvico osebne prožnosti, Ko-
penhagenski vprašalnik izgorelosti ter Lestvico čuječe pozornosti in zaveda-
nja. Rezultati so pokazali, da so delovne izkušnje učiteljev pozitivno povezane s
čuječnostjo in z osebno prožnostjo, ne pa tudi z izgorelostjo. Na podlagi regre-
sijske analize ugotavljamo, da višje izražena čuječnost in osebna prožnost pri
učiteljih pomembno napovedujeta nižjo raven izgorelosti (R2 = 0,441, F(1,192) =
69,91, p < 0,001). Uvajanje praks čuječnosti ter osebne prožnosti v vzgojo in izo-
braževanje lahko učinkovito prepreči nastanek psiholoških stisk ter izgorelosti
pri pedagoških delavcih.
Ključne besede: stres, izgorelost, čuječnost, osebna prožnost, učitelji
30
Soler, J., R. Tejedor, A. Feliu-Soler, J. C. Pascual, A. Cebolla, J. Soriano, E. Alvarez,
and V. Perez. 2012. ‘Psychometric Proprieties of Spanish Version of Mindful
Attention Awareness Scale (MAAS).’ Actas Espanolas de Psiquiatria 40 (1):
19–26.
Spilt, J., H. Koomen, and J. Thijs. 2011. ‘Teacher Wellbeing: The Importance of
Teacher-Student Relationships.’ Educational Psychology Review 23 (4): 457–
477.
Turtulla, S. 2017. ‘Examining Levels of Job Burnout among Teachers Working
in Kosova in Terms of Different Variables.’ European Journal of Multidisci-
plinary Studies 2 (6): 285–297.
Uribe, J. M., D. M. Pinto, A. I. Vecino-Ortiz, C. Gómez-Restrepo, and M. Rondón.
2017. ‘Presenteeism, Absenteeism, and Lost Work Productivity among De-
pressive Patients from Five Cities of Colombia.’ Value in Health Regional Is-
sues 14:15–19.
World Health Organization. 2022. ‘Mental Health.’ June 17. https://www.who.int
/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response.
Zweifel, P. 2021. ‘Mental Health: The Burden of Social Stigma.’ International Jour-
nal of Health Planning and Management 36 (3): 813–825.
Vloga čuječnosti in osebne prožnosti pri preprečevanju poklicne
izgorelosti učiteljev osnovne šole
Problematika duševnega zdravja na delovnem mestu predstavlja vse po-
membnejše področje raziskovanja. Poklicne skupine, ki se soočajo z intenziv-
nim in odgovornim delom z ljudmi, so še posebej dovzetne za razvoj sindroma
izgorelosti, kar velja tudi za pedagoške delavce. Zato je pri njih še posebej
pomembno raziskati individualne vire, ki varujejo pred pojavom izgorelosti.
Namen raziskave je bil preučiti vlogo čuječnosti in osebne prožnosti pri na-
povedovanju izgorelosti učiteljev. V raziskavo je bilo vključenih 194 slovenskih
osnovnošolskih učiteljev, ki so izpolnili Kratko lestvico osebne prožnosti, Ko-
penhagenski vprašalnik izgorelosti ter Lestvico čuječe pozornosti in zaveda-
nja. Rezultati so pokazali, da so delovne izkušnje učiteljev pozitivno povezane s
čuječnostjo in z osebno prožnostjo, ne pa tudi z izgorelostjo. Na podlagi regre-
sijske analize ugotavljamo, da višje izražena čuječnost in osebna prožnost pri
učiteljih pomembno napovedujeta nižjo raven izgorelosti (R2 = 0,441, F(1,192) =
69,91, p < 0,001). Uvajanje praks čuječnosti ter osebne prožnosti v vzgojo in izo-
braževanje lahko učinkovito prepreči nastanek psiholoških stisk ter izgorelosti
pri pedagoških delavcih.
Ključne besede: stres, izgorelost, čuječnost, osebna prožnost, učitelji
30