Page 33 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 33
Socialno-čustvena kompetenca učiteljev med preteklostjo in prihodnostjo

2. Kako je socialno-čustvena kompetenca opredeljena danes?
3. Kaj je značilno za socialno in čustveno kompetentnega učitelja?
4. V čem je pomen razvoja učiteljeve socialno-čustvene kompetence za

njegov osebni in profesionalni razvoj ter kako ta vpliva na njegovo ka-
kovost poučevanja in dela z učenci?

Ugotovitve prispevka temeljijo na vsebinskem pregledu strokovnih član-
kov s področja socialno-čustvene kompetence, ki so navedeni v literaturi na
koncu prispevka. Članke smo pridobili s pomočjo elektronskih podatkovnih
baz, dostopnih preko Digitalnega portala Univerze na Primorskem in vzaje-
mnega bibliografskega sistema COBISS.

Razvoj konstrukta SČK
Razvojno gledano je konstrukt socialno-čustvene kompetence mlajšega iz-
vora, saj ga je leta 1997 razvilo Združenje za akademsko, socialno in čustveno
učenje (Collaborative for Academic, Social and Emotional Learning – CASEL).
Po njihovem mnenju se ta kompetenca razvija preko socialnega in čustve-
nega učenja, kar je opredeljeno kot proces, preko katerega ljudje pridobi-
vajo znanja, stališča in veščine, ki so potrebni za razumevanje in obvladova-
nje čustev, postavljanje in doseganje pozitivnih ciljev, izkazovanje empatije
do drugih, vzpostavljanje in vzdrževanje pozitivnih odnosov ter sprejema-
nje odgovornih odločitev (Lozano-Peña idr. 2021). V skladu s tem so podali
tudi prvo definicijo socialno-čustvene kompetence, ki so jo razumeli kot na-
bor posameznikovih znanj in veščin ter motivacije za obvladovanje socialnih
in čustvenih situacij. Toda iz pregledne raziskave (Lozano-Peña idr. 2021) je
bilo ugotovljeno, da zametki te vrste kompetence segajo pravzaprav precej
let v preteklost, v leto 1920, ko je bil Thorndiku (Kihlstrom in Cantor 2011 v
Lozano-Peña idr. 2021) pripisan koncept socialne inteligence. Več o zgodo-
vinskem pregledu razvoja socialno-čustvene kompetence bo napisanega v
naslednjem razdelku, ki bo osvetlil teoretično pot njenega nastanka.

Zgodovinski vidik razvoja SČK
Lozano-Peña idr. (2021) so naredili sistematični pregled raziskav za pojasni-
tev zgodovinske, konceptualne in teoretične osnove konstrukta socialno-
čustvene kompetence. Pri izbiri raziskav o SČK so pregledali članke v elek-
tronskih bazah podatkov Web of Science (WOS), SCOPUS in ERIC. Časovno
obdobje iskanja literature so omejili na tisto med letoma 2010 in 2021, ker so
po analizi produktivnosti izhajanja strokovnih člankov s področja SČK ugo-
tovili, da je v zgoraj omenjenih bazah podatkov ta produktivnost začela na-

33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38