Page 32 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 32
eja Šepić
sposobnost razmisleka o sebi, učinkovitega upravljanja časa in infor-
macij, konstruktivnega sodelovanja z drugimi, odpornosti ter upravlja-
nja svojega učenja in kariere. Vključuje sposobnost soočati se z nego-
tovostjo in kompleksnostjo, učiti se učenja, vzdrževati lastno fizično in
čustveno dobro počutje, ohranjati fizično in duševno zdravje ter živeti
zdravo, v prihodnost usmerjeno življenje, čutiti empatijo in obvladovati
spore v kontekstu vključevanja in podpiranja.
Ta vrsta kompetence v svoji osnovi temelji na pozitivnem odnosu do la-
stnega osebnostnega, fizičnega in socialnega blagostanja ter na impera-
tivu učenja skozi življenje in profesionalnega razvoja, kar je še posebej po-
membno za strokovne delavce v vzgojno-izobraževalnih ustanovah, zlasti
za učitelje, ki se vsakodnevno srečujejo z vedno večjimi izobraževalnimi in
vzgojnimi zahtevami, zaradi česar postajajo čustveno izčrpani. Nekateri za-
radi tega bodisi opustijo učiteljski poklic bodisi jih to pripelje do izgorelo-
sti (Jennings in Greenberg 2009; Lozano-Peña idr. 2021). Učitelji potrebujejo
podporo pri svojem vsakodnevnem delu z učenci, pri skrbi za svoje dobro
psiho-fizično počutje in za svoj profesionalni razvoj, raziskave (Jennings in
Greenberg 2009; Mahoney idr. 2020; Lozano-Peña idr. 2021) pa kažejo, da jih
je mogoče s spodbujanjem razvoja njihove socialno-čustvene kompetence
opolnomočiti za raznolike izzive v šolskem okolju.
Problem, namen, raziskovalna vprašanja in metoda
Socialno-čustvena kompetenca je večdimenzionalni konstrukt, ki vključuje
kognitivne, socialne in čustvene razsežnosti. V zadnjih petindvajsetih letih,
odkar se je začelo sistematično preučevanje razvoja te kompetence, je bila
večina raziskav osredotočena na njen razvoj pri šolajoči se populaciji, manj
pozornosti pa je bilo posvečene raziskavam, ki bi to kompetenco preučevale
pri strokovnih delavcih.
V tem prispevku nameravamo predstaviti razvoj konstrukta socialno-čust-
vene kompetence z zgodovinskega vidika, opisati, kako je opredeljena danes
in kako se kaže s perspektive učitelja, ter ugotoviti, v čem je pomen razvoja
učiteljeve socialno-čustvene kompetence za njegov osebni in profesionalni
razvoj ter kakšne so perspektive razvoja učiteljeve SČK v prihodnosti.
V nadaljevanju bomo skušali na podlagi pregleda strokovne literature od-
govoriti na naslednja ključna raziskovalna vprašanja:
1. Kako se je razvijal konstrukt socialno-čustvene kompetence z zgodo-
vinskega vidika?
32
sposobnost razmisleka o sebi, učinkovitega upravljanja časa in infor-
macij, konstruktivnega sodelovanja z drugimi, odpornosti ter upravlja-
nja svojega učenja in kariere. Vključuje sposobnost soočati se z nego-
tovostjo in kompleksnostjo, učiti se učenja, vzdrževati lastno fizično in
čustveno dobro počutje, ohranjati fizično in duševno zdravje ter živeti
zdravo, v prihodnost usmerjeno življenje, čutiti empatijo in obvladovati
spore v kontekstu vključevanja in podpiranja.
Ta vrsta kompetence v svoji osnovi temelji na pozitivnem odnosu do la-
stnega osebnostnega, fizičnega in socialnega blagostanja ter na impera-
tivu učenja skozi življenje in profesionalnega razvoja, kar je še posebej po-
membno za strokovne delavce v vzgojno-izobraževalnih ustanovah, zlasti
za učitelje, ki se vsakodnevno srečujejo z vedno večjimi izobraževalnimi in
vzgojnimi zahtevami, zaradi česar postajajo čustveno izčrpani. Nekateri za-
radi tega bodisi opustijo učiteljski poklic bodisi jih to pripelje do izgorelo-
sti (Jennings in Greenberg 2009; Lozano-Peña idr. 2021). Učitelji potrebujejo
podporo pri svojem vsakodnevnem delu z učenci, pri skrbi za svoje dobro
psiho-fizično počutje in za svoj profesionalni razvoj, raziskave (Jennings in
Greenberg 2009; Mahoney idr. 2020; Lozano-Peña idr. 2021) pa kažejo, da jih
je mogoče s spodbujanjem razvoja njihove socialno-čustvene kompetence
opolnomočiti za raznolike izzive v šolskem okolju.
Problem, namen, raziskovalna vprašanja in metoda
Socialno-čustvena kompetenca je večdimenzionalni konstrukt, ki vključuje
kognitivne, socialne in čustvene razsežnosti. V zadnjih petindvajsetih letih,
odkar se je začelo sistematično preučevanje razvoja te kompetence, je bila
večina raziskav osredotočena na njen razvoj pri šolajoči se populaciji, manj
pozornosti pa je bilo posvečene raziskavam, ki bi to kompetenco preučevale
pri strokovnih delavcih.
V tem prispevku nameravamo predstaviti razvoj konstrukta socialno-čust-
vene kompetence z zgodovinskega vidika, opisati, kako je opredeljena danes
in kako se kaže s perspektive učitelja, ter ugotoviti, v čem je pomen razvoja
učiteljeve socialno-čustvene kompetence za njegov osebni in profesionalni
razvoj ter kakšne so perspektive razvoja učiteljeve SČK v prihodnosti.
V nadaljevanju bomo skušali na podlagi pregleda strokovne literature od-
govoriti na naslednja ključna raziskovalna vprašanja:
1. Kako se je razvijal konstrukt socialno-čustvene kompetence z zgodo-
vinskega vidika?
32