Page 35 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 35
Socialno-čustvena kompetenca učiteljev med preteklostjo in prihodnostjo

cije, čustev in vedênja, kar posameznikom omogoča, da so uspešni v različ-
nih kulturnih okoljih, pri opravljanju specifičnih nalog in pri doseganju po-
zitivnih razvojnih rezultatov (Mahoney idr. 2020). Ta kompetenca vključuje
pet med seboj povezanih kognitivnih, čustvenih in vedenjskih zmožnosti: sa-
mozavedanje, samouravnavanje, socialno zavedanje, odnosne spretnosti in
odgovorno sprejemanje odločitev, pri čemer socialno komponento predsta-
vljajo samouravnavanje, socialno zavedanje in odnosne spretnosti, čustveno
komponento pa samozavedanje in odgovorno sprejemanje odločitev. Model
socialno-čustvene kompetence CASEL poudarja pomen enakosti ter odlično-
sti v izobraževanju preko partnerstva med šolo, družino in skupnostjo z na-
menom vzpostavitve spodbudnega ter pravičnega učnega okolja in usklaje-
vanja praks v razredih, šolah, družinah ter skupnostih z namenom izboljšanja
socialnega, čustvenega in akademskega znanja učencev, njihovega zdravja,
dobrega počutja, šolske ter družbene angažiranosti in zadovoljujoče kariere
(Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning 2020; Lozano-
Peña idr. 2021).

Predstavitev socialno-čustvenih kompetenc po modelu CASEL ter
povezava z značilnostmi socialno in čustveno kompetentnega učitelja
V nadaljevanju bomo predstavili vsako izmed petih kompetenc modela CA-
SEL, za katere je značilno, da se jih lahko razvija na kateri koli razvojni stopnji
posameznika, od otroštva do odraslosti, in v različnih kulturnih okoljih. Ob
tem bomo pri vsaki kompetenci poskušali ugotoviti, kako se ta kaže z zornega
kota učitelja, da bi razumeli, kaj je značilno za socialno in čustveno kompe-
tentnega učitelja.

Samozavedanje je sposobnost prepoznavanja in razumevanja svojih ču-
stev, občutkov, misli ter vrednot in njihovega vpliva na vedenje. Z zornega
kota učitelja se samozavedanje kaže v natančnem opazovanju sebe in oko-
lice, v ravnanju na podlagi premisleka kljub stresnim situacijam in v spreje-
manju opažanj brez sodb (Vršnik Perše idr. 2020). Učitelji, ki imajo to kompe-
tenco visoko razvito, prepoznajo svoja čustva in znajo nekatera od teh, kot
sta veselje in navdušenje, uporabiti za motiviranje sebe in učencev. Imajo re-
alno predstavo o svojih zmožnosti ter prepoznajo svoje prednosti in slabosti
na ravni razumevanja čustev (Jennings in Greenberg 2009).

Samouravnavanje je sposobnost učinkovitega nadzorovanja svojih ču-
stev, misli in vedenj v različnih situacijah ter za doseganje ciljev in želja. To
vključuje zmožnosti nadzorovanja stresa, impulzov, odložitve zadovoljstva,
usmerjenosti v delo za doseganje osebnih in učnih ciljev. Pri učitelju se to
prepozna skozi spretnosti samouravnavanja lastnih čustev in uravnavanja

35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40