Page 35 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 35
Socialno-čustvena kompetenca učiteljev med preteklostjo in prihodnostjo
cije, čustev in vedênja, kar posameznikom omogoča, da so uspešni v različ-
nih kulturnih okoljih, pri opravljanju specifičnih nalog in pri doseganju po-
zitivnih razvojnih rezultatov (Mahoney idr. 2020). Ta kompetenca vključuje
pet med seboj povezanih kognitivnih, čustvenih in vedenjskih zmožnosti: sa-
mozavedanje, samouravnavanje, socialno zavedanje, odnosne spretnosti in
odgovorno sprejemanje odločitev, pri čemer socialno komponento predsta-
vljajo samouravnavanje, socialno zavedanje in odnosne spretnosti, čustveno
komponento pa samozavedanje in odgovorno sprejemanje odločitev. Model
socialno-čustvene kompetence CASEL poudarja pomen enakosti ter odlično-
sti v izobraževanju preko partnerstva med šolo, družino in skupnostjo z na-
menom vzpostavitve spodbudnega ter pravičnega učnega okolja in usklaje-
vanja praks v razredih, šolah, družinah ter skupnostih z namenom izboljšanja
socialnega, čustvenega in akademskega znanja učencev, njihovega zdravja,
dobrega počutja, šolske ter družbene angažiranosti in zadovoljujoče kariere
(Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning 2020; Lozano-
Peña idr. 2021).
Predstavitev socialno-čustvenih kompetenc po modelu CASEL ter
povezava z značilnostmi socialno in čustveno kompetentnega učitelja
V nadaljevanju bomo predstavili vsako izmed petih kompetenc modela CA-
SEL, za katere je značilno, da se jih lahko razvija na kateri koli razvojni stopnji
posameznika, od otroštva do odraslosti, in v različnih kulturnih okoljih. Ob
tem bomo pri vsaki kompetenci poskušali ugotoviti, kako se ta kaže z zornega
kota učitelja, da bi razumeli, kaj je značilno za socialno in čustveno kompe-
tentnega učitelja.
Samozavedanje je sposobnost prepoznavanja in razumevanja svojih ču-
stev, občutkov, misli ter vrednot in njihovega vpliva na vedenje. Z zornega
kota učitelja se samozavedanje kaže v natančnem opazovanju sebe in oko-
lice, v ravnanju na podlagi premisleka kljub stresnim situacijam in v spreje-
manju opažanj brez sodb (Vršnik Perše idr. 2020). Učitelji, ki imajo to kompe-
tenco visoko razvito, prepoznajo svoja čustva in znajo nekatera od teh, kot
sta veselje in navdušenje, uporabiti za motiviranje sebe in učencev. Imajo re-
alno predstavo o svojih zmožnosti ter prepoznajo svoje prednosti in slabosti
na ravni razumevanja čustev (Jennings in Greenberg 2009).
Samouravnavanje je sposobnost učinkovitega nadzorovanja svojih ču-
stev, misli in vedenj v različnih situacijah ter za doseganje ciljev in želja. To
vključuje zmožnosti nadzorovanja stresa, impulzov, odložitve zadovoljstva,
usmerjenosti v delo za doseganje osebnih in učnih ciljev. Pri učitelju se to
prepozna skozi spretnosti samouravnavanja lastnih čustev in uravnavanja
35
cije, čustev in vedênja, kar posameznikom omogoča, da so uspešni v različ-
nih kulturnih okoljih, pri opravljanju specifičnih nalog in pri doseganju po-
zitivnih razvojnih rezultatov (Mahoney idr. 2020). Ta kompetenca vključuje
pet med seboj povezanih kognitivnih, čustvenih in vedenjskih zmožnosti: sa-
mozavedanje, samouravnavanje, socialno zavedanje, odnosne spretnosti in
odgovorno sprejemanje odločitev, pri čemer socialno komponento predsta-
vljajo samouravnavanje, socialno zavedanje in odnosne spretnosti, čustveno
komponento pa samozavedanje in odgovorno sprejemanje odločitev. Model
socialno-čustvene kompetence CASEL poudarja pomen enakosti ter odlično-
sti v izobraževanju preko partnerstva med šolo, družino in skupnostjo z na-
menom vzpostavitve spodbudnega ter pravičnega učnega okolja in usklaje-
vanja praks v razredih, šolah, družinah ter skupnostih z namenom izboljšanja
socialnega, čustvenega in akademskega znanja učencev, njihovega zdravja,
dobrega počutja, šolske ter družbene angažiranosti in zadovoljujoče kariere
(Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning 2020; Lozano-
Peña idr. 2021).
Predstavitev socialno-čustvenih kompetenc po modelu CASEL ter
povezava z značilnostmi socialno in čustveno kompetentnega učitelja
V nadaljevanju bomo predstavili vsako izmed petih kompetenc modela CA-
SEL, za katere je značilno, da se jih lahko razvija na kateri koli razvojni stopnji
posameznika, od otroštva do odraslosti, in v različnih kulturnih okoljih. Ob
tem bomo pri vsaki kompetenci poskušali ugotoviti, kako se ta kaže z zornega
kota učitelja, da bi razumeli, kaj je značilno za socialno in čustveno kompe-
tentnega učitelja.
Samozavedanje je sposobnost prepoznavanja in razumevanja svojih ču-
stev, občutkov, misli ter vrednot in njihovega vpliva na vedenje. Z zornega
kota učitelja se samozavedanje kaže v natančnem opazovanju sebe in oko-
lice, v ravnanju na podlagi premisleka kljub stresnim situacijam in v spreje-
manju opažanj brez sodb (Vršnik Perše idr. 2020). Učitelji, ki imajo to kompe-
tenco visoko razvito, prepoznajo svoja čustva in znajo nekatera od teh, kot
sta veselje in navdušenje, uporabiti za motiviranje sebe in učencev. Imajo re-
alno predstavo o svojih zmožnosti ter prepoznajo svoje prednosti in slabosti
na ravni razumevanja čustev (Jennings in Greenberg 2009).
Samouravnavanje je sposobnost učinkovitega nadzorovanja svojih ču-
stev, misli in vedenj v različnih situacijah ter za doseganje ciljev in želja. To
vključuje zmožnosti nadzorovanja stresa, impulzov, odložitve zadovoljstva,
usmerjenosti v delo za doseganje osebnih in učnih ciljev. Pri učitelju se to
prepozna skozi spretnosti samouravnavanja lastnih čustev in uravnavanja
35