Page 429 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 429
Uporaba geometrijskega orodja v učbenikih nekoč in danes
Ravnilo, trikotnik, kotomer in šestilo so osnovno geometrijsko orodje, ki ga
uporabljamo pri pouku matematike. Trikotnik ima en kot, ki je velik 90°. Tako
poznamo trikotnik 45°, 45°, 90° in trikotnik 30°, 60°in 90°. Če oba trikotnika
združimo s postavitvijo skupaj po hipotenuzi, dobimo kota 15°in 75°.
V uporabi je tudi geotrikotnik, to je geometrijsko orodje, ki združuje triko-
tnik (45°, 45°, 90°) in kotomer v enem samem orodju (Vollrath 1999). Geotri-
kotnik je krajša oblika imena za geometrijski trikotnik. Razvil ga je nemško-
avstrijski proizvajalec Dennert & Pape Aristo-Werke, zdaj Geotec Schul und
Bürowaren GmbH, leta 1964 (Praxmarer 2019). V angleško govorečih državah
se imenuje protractor triangle ali geotriangle.
Geometrijsko orodje v učnem načrtu matematike za osnovno šolo
V učnem načrtu za matematiko v osnovni šoli (Ministrstvo za šolstvo in šport
in Zavod Republike Slovenije za šolstvo 2011) je med cilji, ki se navezujejo
na temo geometrija in merjenje v 1. vzgojno-izobraževalnem obdobju, za-
pisan cilj, da učenci »uporabljajo osnovno geometrijsko orodje« (str. 9). Ta
cilj se ponovi tudi v 2. vzgojno-izobraževalnem obdobju, a je izpuščena be-
seda »osnovno«. V 3. vzgojno-izobraževalnem obdobju se ta cilj nadgradi
z dvema naslednjima, in sicer da učenci »razvijajo uporabo geometrijskega
orodja pri načrtovalnih geometrijskih nalogah« in »razvijajo strategije geo-
metrijskih konstrukcij z uporabo geometrijskega orodja« (str. 43).
Pri sklopu Geometrijske oblike in uporaba geometrijskega orodja je v 1.
razredu osnovne šole zapisan specifični cilj, da učenci »uporabljajo geome-
trijsko orodje (šablono) pri risanju ravnih črt in likov« (Ministrstvo za šolstvo
in šport in Zavod Republike Slovenije za šolstvo 2011, 10). Ta cilj se ponovi pri
2. razredu, le da je beseda »ravnih« izpuščena. Pri 5. razredu je zapisan cilj, da
učenci »uporabijo geometrijsko orodje (geotrikotnik) pri risanju vzporednic
in pravokotnic« (str. 23). V 6. razredu je zapisan cilj, da »ocenijo, narišejo in
izmerijo kot do stopinje natančno (geotrikotnik, kotomer)« (str. 26).
Med standardi 1. vzgojno-izobraževalnega obdobja je zapisan standard
znanja »uporablja geometrijsko orodje« (Ministrstvo za šolstvo in šport in
Zavod Republike Slovenije za šolstvo 2011, 64), med standardi 2. vzgojno-
izobraževalnega obdobja je zapisano, da »pravilno uporablja geometrijsko
orodje in merilne instrumente« (str. 66), v 3. vzgojno-izobraževalnem ob-
dobju »uporablja geometrijsko orodje pri načrtovanju geometrijskih kon-
strukcij« (str. 68). Minimalni standard v 4. razredu je, da »riše z geometrijskim
orodjem«, v 5. razredu »pozna in riše geometrijske elemente z geometrijskim
orodjem«, v 6. razredu »uporablja merilne instrumente« (str. 67).
V didaktičnih priporočilih za 2. vzgojno-izobraževalno obdobje je pri temi
429
Ravnilo, trikotnik, kotomer in šestilo so osnovno geometrijsko orodje, ki ga
uporabljamo pri pouku matematike. Trikotnik ima en kot, ki je velik 90°. Tako
poznamo trikotnik 45°, 45°, 90° in trikotnik 30°, 60°in 90°. Če oba trikotnika
združimo s postavitvijo skupaj po hipotenuzi, dobimo kota 15°in 75°.
V uporabi je tudi geotrikotnik, to je geometrijsko orodje, ki združuje triko-
tnik (45°, 45°, 90°) in kotomer v enem samem orodju (Vollrath 1999). Geotri-
kotnik je krajša oblika imena za geometrijski trikotnik. Razvil ga je nemško-
avstrijski proizvajalec Dennert & Pape Aristo-Werke, zdaj Geotec Schul und
Bürowaren GmbH, leta 1964 (Praxmarer 2019). V angleško govorečih državah
se imenuje protractor triangle ali geotriangle.
Geometrijsko orodje v učnem načrtu matematike za osnovno šolo
V učnem načrtu za matematiko v osnovni šoli (Ministrstvo za šolstvo in šport
in Zavod Republike Slovenije za šolstvo 2011) je med cilji, ki se navezujejo
na temo geometrija in merjenje v 1. vzgojno-izobraževalnem obdobju, za-
pisan cilj, da učenci »uporabljajo osnovno geometrijsko orodje« (str. 9). Ta
cilj se ponovi tudi v 2. vzgojno-izobraževalnem obdobju, a je izpuščena be-
seda »osnovno«. V 3. vzgojno-izobraževalnem obdobju se ta cilj nadgradi
z dvema naslednjima, in sicer da učenci »razvijajo uporabo geometrijskega
orodja pri načrtovalnih geometrijskih nalogah« in »razvijajo strategije geo-
metrijskih konstrukcij z uporabo geometrijskega orodja« (str. 43).
Pri sklopu Geometrijske oblike in uporaba geometrijskega orodja je v 1.
razredu osnovne šole zapisan specifični cilj, da učenci »uporabljajo geome-
trijsko orodje (šablono) pri risanju ravnih črt in likov« (Ministrstvo za šolstvo
in šport in Zavod Republike Slovenije za šolstvo 2011, 10). Ta cilj se ponovi pri
2. razredu, le da je beseda »ravnih« izpuščena. Pri 5. razredu je zapisan cilj, da
učenci »uporabijo geometrijsko orodje (geotrikotnik) pri risanju vzporednic
in pravokotnic« (str. 23). V 6. razredu je zapisan cilj, da »ocenijo, narišejo in
izmerijo kot do stopinje natančno (geotrikotnik, kotomer)« (str. 26).
Med standardi 1. vzgojno-izobraževalnega obdobja je zapisan standard
znanja »uporablja geometrijsko orodje« (Ministrstvo za šolstvo in šport in
Zavod Republike Slovenije za šolstvo 2011, 64), med standardi 2. vzgojno-
izobraževalnega obdobja je zapisano, da »pravilno uporablja geometrijsko
orodje in merilne instrumente« (str. 66), v 3. vzgojno-izobraževalnem ob-
dobju »uporablja geometrijsko orodje pri načrtovanju geometrijskih kon-
strukcij« (str. 68). Minimalni standard v 4. razredu je, da »riše z geometrijskim
orodjem«, v 5. razredu »pozna in riše geometrijske elemente z geometrijskim
orodjem«, v 6. razredu »uporablja merilne instrumente« (str. 67).
V didaktičnih priporočilih za 2. vzgojno-izobraževalno obdobje je pri temi
429