Page 432 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 432
neja Bone in Daniel Doz
Slika 1 Primer risanja vzporednih premic Slika 2 Načrtovanje vzporednic s pomočjo
(Branc 1947): trikotnik vzporedno skladnih kotov (koti ob vzporednih
premikamo s pomočjo ravnila krakih) (Branc 1947)
Načrtovanje vzporednic
V slovenskem učbeniku Geometrija za nižje razrede srednjih šol, izdanem po 2.
svetovni vojni, leta 1947 (Branc), so za načrtovanje vzporednic uporabili rav-
nilo in trikotnik (slika 1). Pojasnjeno je, da »trikotnik drsi z enim robom ob rav-
nilu, druga stranica nam da vzporednice (str. 9)«. Premikanje je poimenovano
kot vzporedno ali translatorno premikanje ali translacija.
V učbeniku, izdanem po 2. svetovni vojni (Branc 1947), je ob razlagi komple-
mentarnih, suplementarnih, sokotov in sovršnih kotov razloženo, kako skozi
točko T načrtamo vzporednico premici p. Predstavljeni sta dve rešitvi. Prva
možnost je ta, da trikotnik položimo s hipotenuzo ob premico p, obenj pa po-
ložimo ravnilo. Trikotnik premaknemo tako, da gre njegova hipotenuza skozi
točko T, in nato ob hipotenuzi načrtamo vzporednico skozi točko T. Druga
možnost je, da skozi točko T načrtamo premico p1, ki seka premico p1. Nato
pa ob točki T in premici p načrtamo tako velik kot α, kakor leži ob točki T
(slika 2).
Tudi v učbeniku Računica za 4. razred (Završnik in Žabkar 1959) je načrto-
vanje vzporednic razloženo podobno (slika 3). V učbeniku avtorja pojasnita
(str. 41), da »rob trikotnika naravnamo na dano premico in da na drugi rob
trikotnika prislonimo ravnilo, ob katerem bomo trikotnik premikali. Pri pre-
mikanju ostane prvotni rob trikotnika vzporeden dani premici. Ob tem robu
narisane premice so med seboj vzporedne.«
V učbeniku Matematika za 5. razred osnovne šole, Zv. 1 (Galič idr. 1975), ki je
bil potrjen leta 1975 in v uporabi tudi še v šolskem letu 1982/1983, je načrto-
vanje vzporednic predstavljeno z ravnilom in s trikotnikom (90°, 30°, 60°). Ob
sliki (slika 4) v učbeniku ni natančnejšega opisa, kako izvedemo načrtovanje.
Tudi v učbeniku za 4. razred Matematika za 4. razred osnovne šole (Uršič in
432
Slika 1 Primer risanja vzporednih premic Slika 2 Načrtovanje vzporednic s pomočjo
(Branc 1947): trikotnik vzporedno skladnih kotov (koti ob vzporednih
premikamo s pomočjo ravnila krakih) (Branc 1947)
Načrtovanje vzporednic
V slovenskem učbeniku Geometrija za nižje razrede srednjih šol, izdanem po 2.
svetovni vojni, leta 1947 (Branc), so za načrtovanje vzporednic uporabili rav-
nilo in trikotnik (slika 1). Pojasnjeno je, da »trikotnik drsi z enim robom ob rav-
nilu, druga stranica nam da vzporednice (str. 9)«. Premikanje je poimenovano
kot vzporedno ali translatorno premikanje ali translacija.
V učbeniku, izdanem po 2. svetovni vojni (Branc 1947), je ob razlagi komple-
mentarnih, suplementarnih, sokotov in sovršnih kotov razloženo, kako skozi
točko T načrtamo vzporednico premici p. Predstavljeni sta dve rešitvi. Prva
možnost je ta, da trikotnik položimo s hipotenuzo ob premico p, obenj pa po-
ložimo ravnilo. Trikotnik premaknemo tako, da gre njegova hipotenuza skozi
točko T, in nato ob hipotenuzi načrtamo vzporednico skozi točko T. Druga
možnost je, da skozi točko T načrtamo premico p1, ki seka premico p1. Nato
pa ob točki T in premici p načrtamo tako velik kot α, kakor leži ob točki T
(slika 2).
Tudi v učbeniku Računica za 4. razred (Završnik in Žabkar 1959) je načrto-
vanje vzporednic razloženo podobno (slika 3). V učbeniku avtorja pojasnita
(str. 41), da »rob trikotnika naravnamo na dano premico in da na drugi rob
trikotnika prislonimo ravnilo, ob katerem bomo trikotnik premikali. Pri pre-
mikanju ostane prvotni rob trikotnika vzporeden dani premici. Ob tem robu
narisane premice so med seboj vzporedne.«
V učbeniku Matematika za 5. razred osnovne šole, Zv. 1 (Galič idr. 1975), ki je
bil potrjen leta 1975 in v uporabi tudi še v šolskem letu 1982/1983, je načrto-
vanje vzporednic predstavljeno z ravnilom in s trikotnikom (90°, 30°, 60°). Ob
sliki (slika 4) v učbeniku ni natančnejšega opisa, kako izvedemo načrtovanje.
Tudi v učbeniku za 4. razred Matematika za 4. razred osnovne šole (Uršič in
432