Page 430 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 430
neja Bone in Daniel Doz
Geometrija in merjenje zapisano, da »pri načrtovalnih nalogah učenci prido-
bivajo spretnosti pri uporabi geometrijskega orodja. Uporabljajo geometrij-
sko orodje: ravnilo s šablono, geotrikotnik, šestilo in dogovorjeno matema-
tično simboliko za označevanje točk, daljic, krajišč, poltrakov, premic, kotov
idr. V 4. razredu naj učenci pri risanju pravokotnika in kvadrata uporabljajo
šablono, pri risanju kroga in krožnice pa najprej vrvico in priročne toge pred-
mete, šele za tem tudi šestilo. Skladne daljice najprej lahko rišejo s pomočjo
prozornega papirja ali mreže, kasneje uporabljajo šestilo oziroma geometrij-
sko orodje« (Ministrstvo za šolstvo in šport in Zavod Republike Slovenije za
šolstvo 2011, 27).
Kaj je bilo zapisano v predhodnih učnih načrtih? V Obveznem predmetniku
in učnem načrtu osnovne šole (Zavod Socialistične republike Slovenije za šol-
stvo 1983) sta v takratnem 4. razredu omenjena geotrikotnik in šestilo, hkrati
pa je kot pojasnilo zapisano, da naj učitelji z vajami dosežejo, da bodo učenci
znali spretneje uporabljati geometrijsko orodje.
V učnem načrtu za matematiko iz leta 2006 (Ministrstvo za šolstvo, znanost
in šport in Zavod Republike Slovenije za šolstvo) je med specialnodidaktič-
nimi priporočili in dejavnostmi pri 4. razredu zapisano, da uporabljamo geo-
metrijsko orodje, in eksplicitno navedeno, da sta to ravnilo s šablono in ge-
otrikotnik. Prav tako je geotrikotnik omenjen kot pripomoček, ki ga uporab-
ljamo pri merjenju in risanju kotov. V didaktičnih priporočilih za 3. vzgojno-
izobraževalno obdobje zasledimo zapis, da je treba večji poudarek nameniti
tudi uporabi geometrijskega orodja. V učnem načrtu iz leta 2006 (Ministr-
stvo za šolstvo, znanost in šport in Zavod Republike Slovenije za šolstvo) je
natančneje opredeljeno, kaj obsega standardno geometrijsko orodje, in sicer
je to ravnilo s šablono, v 2. in 3. triletju pa še geotrikotnik in šestilo. Priporo-
čeno je tudi, da bi bil v vsaki matematični učilnici komplet primernih orodij
za učence.
Učni načrti v zadnjih štiridesetih letih kot geometrijsko orodje omenjajo
geotrikotnik in šestilo, v nižjih razredih pa tudi šablono. Učitelje usmerjajo, da
naj posebno pozornost namenjajo spretni uporabi geometrijskega orodja.
Opredelitev problema in raziskovalna vprašanja
Učni načrt za matematiko v osnovni šoli (Ministrstvo za šolstvo in šport in
Zavod Republike Slovenije za šolstvo 2011) omenja uporabo geometrijskega
orodja ter da je temu treba nameniti večji poudarek. V didaktičnih pripo-
ročilih učnega načrta nismo našli pojasnila, katero geometrijsko orodje je
mišljeno oz. katero je osnovno geometrijsko orodje. V osnovnih šolah se
uporabljata večinoma le šestilo in geotrikotnik. Geotrikotnik je pravzaprav
eno geometrijsko orodje, v katerem so združeni ravnilo, trikotnik in kotomer.
430
Geometrija in merjenje zapisano, da »pri načrtovalnih nalogah učenci prido-
bivajo spretnosti pri uporabi geometrijskega orodja. Uporabljajo geometrij-
sko orodje: ravnilo s šablono, geotrikotnik, šestilo in dogovorjeno matema-
tično simboliko za označevanje točk, daljic, krajišč, poltrakov, premic, kotov
idr. V 4. razredu naj učenci pri risanju pravokotnika in kvadrata uporabljajo
šablono, pri risanju kroga in krožnice pa najprej vrvico in priročne toge pred-
mete, šele za tem tudi šestilo. Skladne daljice najprej lahko rišejo s pomočjo
prozornega papirja ali mreže, kasneje uporabljajo šestilo oziroma geometrij-
sko orodje« (Ministrstvo za šolstvo in šport in Zavod Republike Slovenije za
šolstvo 2011, 27).
Kaj je bilo zapisano v predhodnih učnih načrtih? V Obveznem predmetniku
in učnem načrtu osnovne šole (Zavod Socialistične republike Slovenije za šol-
stvo 1983) sta v takratnem 4. razredu omenjena geotrikotnik in šestilo, hkrati
pa je kot pojasnilo zapisano, da naj učitelji z vajami dosežejo, da bodo učenci
znali spretneje uporabljati geometrijsko orodje.
V učnem načrtu za matematiko iz leta 2006 (Ministrstvo za šolstvo, znanost
in šport in Zavod Republike Slovenije za šolstvo) je med specialnodidaktič-
nimi priporočili in dejavnostmi pri 4. razredu zapisano, da uporabljamo geo-
metrijsko orodje, in eksplicitno navedeno, da sta to ravnilo s šablono in ge-
otrikotnik. Prav tako je geotrikotnik omenjen kot pripomoček, ki ga uporab-
ljamo pri merjenju in risanju kotov. V didaktičnih priporočilih za 3. vzgojno-
izobraževalno obdobje zasledimo zapis, da je treba večji poudarek nameniti
tudi uporabi geometrijskega orodja. V učnem načrtu iz leta 2006 (Ministr-
stvo za šolstvo, znanost in šport in Zavod Republike Slovenije za šolstvo) je
natančneje opredeljeno, kaj obsega standardno geometrijsko orodje, in sicer
je to ravnilo s šablono, v 2. in 3. triletju pa še geotrikotnik in šestilo. Priporo-
čeno je tudi, da bi bil v vsaki matematični učilnici komplet primernih orodij
za učence.
Učni načrti v zadnjih štiridesetih letih kot geometrijsko orodje omenjajo
geotrikotnik in šestilo, v nižjih razredih pa tudi šablono. Učitelje usmerjajo, da
naj posebno pozornost namenjajo spretni uporabi geometrijskega orodja.
Opredelitev problema in raziskovalna vprašanja
Učni načrt za matematiko v osnovni šoli (Ministrstvo za šolstvo in šport in
Zavod Republike Slovenije za šolstvo 2011) omenja uporabo geometrijskega
orodja ter da je temu treba nameniti večji poudarek. V didaktičnih pripo-
ročilih učnega načrta nismo našli pojasnila, katero geometrijsko orodje je
mišljeno oz. katero je osnovno geometrijsko orodje. V osnovnih šolah se
uporabljata večinoma le šestilo in geotrikotnik. Geotrikotnik je pravzaprav
eno geometrijsko orodje, v katerem so združeni ravnilo, trikotnik in kotomer.
430