Page 431 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 431
Uporaba geometrijskega orodja v učbenikih nekoč in danes
Učenci v osnovni šoli za načrtovanje pravokotnic in vzporednic, merjenje
in načrtovanje kotov ter načrtovanje zahtevnejših geometrijskih konstrukcij
uporabljajo geotrikotnik in šestilo. S tem se odpira vprašanje, zakaj in kdaj je
zamrla uporaba ravnila in trikotnika ter običajnega kotomera – treh različnih
geometrijskih orodij – in sta se začela uporabljati le geotrikotnik in šestilo.
Z uporabo geotrikotnika smo se oddaljili od evklidske geometrije in začeli
poenostavljati elementarne geometrijske konstrukcije ter tudi zelo poeno-
stavili načrtovanje. Na vsa vprašanja, ki se nam zastavljajo v tem prispevku, ne
bomo odgovorili. Osredotočili se bomo na načrtovanje vzporednic in pravo-
kotnic ter na merjenje kotov. Zastavili smo si naslednji raziskovalni vprašanji:
1. S katerim geometrijskim orodjem so učenci v preteklosti načrtovali
vzporednice in pravokotnice ter kako so jih načrtovali? Kako in s čim jih
načrtujemo danes?
2. Kako so v preteklosti merili velikost kotov? Kako merijo velikost kotov
danes?
Metodologija
Z neempirično kvalitativno raziskavo smo analizirali podatke iz pisnih in
ustnih virov ter raziskali zgodovinski pregled uporabe geometrijskega orodja
pri izbranih geometrijskih vsebinah.
Zbiranje podatkov
Pri raziskovanju smo se omejili in pregledali 20 slovenskih osnovnošolskih
učbenikov, izdanih med letoma 1947 in 2020, ki smo jih pridobili v zasebnih
knjižnicah in v knjižnicah različnih institucij. Pregledali smo vsebine, ki so opi-
sovale načrtovanje in risanje pravokotnic ter vzporednic in merjenje velikosti
kotov ter načrtovanje kotov.
Uporabili smo tudi ustne vire, ki smo jih pridobili z intervjuji s štirimi učite-
ljicami, ki imajo 40 let delovne dobe ali več oz. so že zaključile s poučevanjem.
V intervjuju smo jim zastavili vprašanje »Kako so v svoji poučevalni praksi od
začetka do sedaj poučevale načrtovanje vzporednic in pravokotnic ter mer-
jenje velikosti kotov, predvsem z vidika uporabe geometrijskega orodja? Kaj
na podlagi svojih izkušenj ugotavljajo?« Intervjuji so potekali preko telefon-
skega pogovora.
Kronološki pregled učbenikov
V nadaljevanju podajamo kronološki pregled učbenikov za tri izbrane geo-
metrijske vsebine.
431
Učenci v osnovni šoli za načrtovanje pravokotnic in vzporednic, merjenje
in načrtovanje kotov ter načrtovanje zahtevnejših geometrijskih konstrukcij
uporabljajo geotrikotnik in šestilo. S tem se odpira vprašanje, zakaj in kdaj je
zamrla uporaba ravnila in trikotnika ter običajnega kotomera – treh različnih
geometrijskih orodij – in sta se začela uporabljati le geotrikotnik in šestilo.
Z uporabo geotrikotnika smo se oddaljili od evklidske geometrije in začeli
poenostavljati elementarne geometrijske konstrukcije ter tudi zelo poeno-
stavili načrtovanje. Na vsa vprašanja, ki se nam zastavljajo v tem prispevku, ne
bomo odgovorili. Osredotočili se bomo na načrtovanje vzporednic in pravo-
kotnic ter na merjenje kotov. Zastavili smo si naslednji raziskovalni vprašanji:
1. S katerim geometrijskim orodjem so učenci v preteklosti načrtovali
vzporednice in pravokotnice ter kako so jih načrtovali? Kako in s čim jih
načrtujemo danes?
2. Kako so v preteklosti merili velikost kotov? Kako merijo velikost kotov
danes?
Metodologija
Z neempirično kvalitativno raziskavo smo analizirali podatke iz pisnih in
ustnih virov ter raziskali zgodovinski pregled uporabe geometrijskega orodja
pri izbranih geometrijskih vsebinah.
Zbiranje podatkov
Pri raziskovanju smo se omejili in pregledali 20 slovenskih osnovnošolskih
učbenikov, izdanih med letoma 1947 in 2020, ki smo jih pridobili v zasebnih
knjižnicah in v knjižnicah različnih institucij. Pregledali smo vsebine, ki so opi-
sovale načrtovanje in risanje pravokotnic ter vzporednic in merjenje velikosti
kotov ter načrtovanje kotov.
Uporabili smo tudi ustne vire, ki smo jih pridobili z intervjuji s štirimi učite-
ljicami, ki imajo 40 let delovne dobe ali več oz. so že zaključile s poučevanjem.
V intervjuju smo jim zastavili vprašanje »Kako so v svoji poučevalni praksi od
začetka do sedaj poučevale načrtovanje vzporednic in pravokotnic ter mer-
jenje velikosti kotov, predvsem z vidika uporabe geometrijskega orodja? Kaj
na podlagi svojih izkušenj ugotavljajo?« Intervjuji so potekali preko telefon-
skega pogovora.
Kronološki pregled učbenikov
V nadaljevanju podajamo kronološki pregled učbenikov za tri izbrane geo-
metrijske vsebine.
431