Page 433 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 433
Uporaba geometrijskega orodja v učbenikih nekoč in danes
Slika 3 Načrtovanje vzporednic z ravnilom in s trikotnikom (Završnik in Žabkar 1959)

Slika 4 Načrtovanje vzporednic v učbeniku Slika 5 Načrtovanje vzporednic v učbeniku
Matematika za 5. razred osnovne šole Matematika za 4. razred osnovne šole
(Galič idr. 1981, potrjen 1976) (Uršič in Vogrinc 1980)

Vogrinc 1980) je načrtovanje vzporednic predstavljeno z ravnilom in s triko-
tnikom (slika 5). Opaziti je, da je tu uporabljen trikotnik 45°, 45°, 90°. Zapi-
sano je (str. 53), »da najprej narišemo premico p, postavimo trikotnik in ravnilo
tako, kot je na sliki: pomaknemo trikotnik vzdolž ravnila in narišemo vzpore-
dnico r«.

V učbeniku Matematika za 5. razred osnovne šole (Galič idr. 1985), ki je bil
potrjen leta 1984, opazimo, da je načrtovanje vzporednic razloženo in prika-
zano na dva načina, z uporabo ravnila in trikotnika ter z geotrikotnikom (slika
6). Ni natančnejšega opisa, kako to naredimo.

Predstavitev načrtovanja vzporednic na oba načina (slika 7) opazimo v Pri-
ročniku in vajah iz matematike za 5. razred osnovne šole (Rutar 1992) ter v učbe-
nikih za 6. razred osnovne šole Skrivnosti števil in oblik (Berk, Draksler in Robič
2006) in Matematika za radovedneže (Frešer, Senekovič in Gazvoda 2009). V
nobenem od teh učbenikov ne zasledimo opisa poteka načrtovanja, le raz-
lične fotografije oz. risbe.

V učbeniku Presečišče 5 (Maroska idr. 1994), ki je bil prevod nemškega učbe-

433
   428   429   430   431   432   433   434   435   436   437   438