Page 441 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 441
Uporaba geometrijskega orodja v učbenikih nekoč in danes
Slika 19 Krožni in polkrožni kotomer (Penther 1732)
pos in Aires 2022). Nekatere raziskave so pokazale, da uporaba programske
opreme za dinamično geometrijo (npr. GeoGebra) pozitivno vpliva na znanje
učencev in razumevanje različnih geometrijskih pojmov (Adelabu idr. 2019;
Saha, Ayub in Tarmizi 2010; Žakelj idr. 2022). Čeprav te programske opreme
uporabniku dovolijo, da riše vzporednice in pravokotnice ter meri velikosti
kotov, ima digitalna tehnologija tudi določene omejitve. Ta namreč ne do-
voli, da učenci z roko premikajo ravnila ali trikotnike oz. da postavijo kotomer
tako, da lahko izmerijo velikost kota. Raziskave, ki so se ukvarjale s t. i. teorijo
embodied geometry, tj. teorijo, ko učenec geometrijske lastnosti likov in te-
les dojema z rokami ter s telesom (Georgiou, Ioannou in Kosmas 2021; Krause
2018; Nathan idr. 2021), so pokazale, da je pomembno, da učenci geometrijo
»doživljajo« s celotnim telesom. Raziskava Georgiouja, Andri Ioannou in Ko-
smasa (2021) je sicer pokazala, da imajo učenci, ki so deležni učenja geome-
trije tudi z digitalno tehnologijo, višje dosežke kot tisti, ki jo ne uporabljajo.
Uporaba ravnila in šestila ima pri učenju ter poučevanju geometrije globlji
zgodovinski in kulturni pomen. Kot smo predstavili v uvodu, se je Evklid pri
sestavi svojih petih postulatov geometrije zgledoval prav po teh dveh geo-
metrijskih orodjih. Risanje vzporednic in pravokotnic z ravnilom ter s šestilom
in merjenje velikosti kotov s kotomerom predstavljata možnost, da učenci
globlje razumejo Evklidove postulate in da jih ponotranjijo. Uporaba geotri-
kotnika pa ne nudi možnosti, da učenci popolnoma razumejo nekatere geo-
metrijske konstrukcije.
Na hrvaškem se načrtovanje pravokotnic in vzporednic v 3. ter 4. razredu
441
Slika 19 Krožni in polkrožni kotomer (Penther 1732)
pos in Aires 2022). Nekatere raziskave so pokazale, da uporaba programske
opreme za dinamično geometrijo (npr. GeoGebra) pozitivno vpliva na znanje
učencev in razumevanje različnih geometrijskih pojmov (Adelabu idr. 2019;
Saha, Ayub in Tarmizi 2010; Žakelj idr. 2022). Čeprav te programske opreme
uporabniku dovolijo, da riše vzporednice in pravokotnice ter meri velikosti
kotov, ima digitalna tehnologija tudi določene omejitve. Ta namreč ne do-
voli, da učenci z roko premikajo ravnila ali trikotnike oz. da postavijo kotomer
tako, da lahko izmerijo velikost kota. Raziskave, ki so se ukvarjale s t. i. teorijo
embodied geometry, tj. teorijo, ko učenec geometrijske lastnosti likov in te-
les dojema z rokami ter s telesom (Georgiou, Ioannou in Kosmas 2021; Krause
2018; Nathan idr. 2021), so pokazale, da je pomembno, da učenci geometrijo
»doživljajo« s celotnim telesom. Raziskava Georgiouja, Andri Ioannou in Ko-
smasa (2021) je sicer pokazala, da imajo učenci, ki so deležni učenja geome-
trije tudi z digitalno tehnologijo, višje dosežke kot tisti, ki jo ne uporabljajo.
Uporaba ravnila in šestila ima pri učenju ter poučevanju geometrije globlji
zgodovinski in kulturni pomen. Kot smo predstavili v uvodu, se je Evklid pri
sestavi svojih petih postulatov geometrije zgledoval prav po teh dveh geo-
metrijskih orodjih. Risanje vzporednic in pravokotnic z ravnilom ter s šestilom
in merjenje velikosti kotov s kotomerom predstavljata možnost, da učenci
globlje razumejo Evklidove postulate in da jih ponotranjijo. Uporaba geotri-
kotnika pa ne nudi možnosti, da učenci popolnoma razumejo nekatere geo-
metrijske konstrukcije.
Na hrvaškem se načrtovanje pravokotnic in vzporednic v 3. ter 4. razredu
441