Page 440 - Istenič Andreja, Gačnik Mateja, Horvat Barbara, Kukanja Gabrijelčič Mojca, Kiswarday Vanja Riccarda, Lebeničnik Maja, Mezgec Maja, Volk Marina. Ur. 2023. Vzgoja in izobraževanje med preteklostjo in prihodnostjo. Koper: Založba Univerze na Primorskem
P. 440
neja Bone in Daniel Doz

Ugotovitve po pregledanih učbenikih
Po pregledanih učbenikih ugotavljamo, da uporabo geometrijskega orodja
v slovenskem šolskem prostoru lahko razdelimo na tri obdobja.

– Prvo obdobje je trajalo do približno leta 1985, ko se je za načrtovanje
vzporednic in pravokotnic uporabljalo ravnilo ter trikotnik, za merjenje
kotov pa kotomer. To obdobje bi lahko poimenovali obdobje rabe kla-
sičnega geometrijskega orodja.

– Drugo obdobje je obdobje geotrikotnika ter klasičnega geometrij-
skega orodja in je trajalo do leta 1990 ali še malo dlje. V tem obdobju so
učitelji učencem načrtovanje vzporednic in pravokotnic prikazovali z
geotrikotnikom ter načrtovanje s trikotnikom in z ravnilom, za merjenje
velikosti kotov pa so uporabili kotomer na geotrikotniku ali le kotomer.

– Tretje obdobje je obdobje uporabe geotrikotnika za načrtovanje vzpo-
rednic in pravokotnic ter za merjenje velikosti kotov.

Danes nekateri učbeniki predstavljajo hibridno uporabo različnih orodij,
tudi programe dinamične geometrije.

Intervjuji z učiteljicami
Slovenske učiteljice, ki so že zaključile s poučevanjem ali imajo 40 let delovne
dobe ali več, se spominjajo obdobja, ko so uporabljale ravnilo in trikotnik oz.
dva trikotnika, nato je nastopilo obdobje, ko so učencem predstavljale oba
načina načrtovanja, in obdobje, ko se je uporabljalo samo še geotrikotnk in
šestilo. Poudarjajo, da je uporaba geotrikotnika za načrtovanje vzporednic
in pravokotnic zabrisala razumevanje pojmov vzporednost ter pravokotnost.
Hkrati opozarjajo, da obstajajo tudi praktične težave načrtovanja z geotriko-
tnikom (npr. izbris vmesnih črt). Tudi uporaba geotrikotnika kot kotomera ni
najboljša za razumevanje pojma kot ter za načrtovanje in merjenje veliko-
sti kotov. Posebno pozornost je treba nameniti načrtovanju oz. merjenju in
učence opozoriti na značilnosti načrtovanja oz. merjenja velikosti kotov s ko-
tomerom. Ena izmed učiteljic poudari, da bi pri začetnem uvajanju pojma kot
prišel prav kotomer, ki bi imel en krak kota na kotomeru fiksen, drugi del pa bi
se lahko premikal. Podobna kotomera je predstavil Johann Friderich Penther
leta 1732 v knjigi Praxis Geometriae (slika 20).

Geometrijsko orodje jutri
Danes učenje in poučevanje geometrije zaznamujeta tudi prisotnost in upo-
raba digitalne tehnologije (Kurbonov in Istamova 2021; Sacramento, Cam-

440
   435   436   437   438   439   440   441   442   443   444   445