Page 117 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 117

II.1 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v vzgoji in izobraževanju

            razlik med spoloma ter v skladu s potrebami izvajati ustrezno skupinsko
            ali individualno svetovalno pomoč.
                 Ker je delo psihologa v svetovalni službi vrtca v večji meri osredoto-
            čeno na dejavnosti pomoči, v manjši meri pa na razvojno-preventivne de-
            javnosti ter dejavnosti načrtovanja in evalvacije, ob tem pogosto nehote
            spregledamo otroke, ki že v predšolskem obdobju izkazujejo visoke po-
            tenciale – t. i. nadarjene otroke. In prav predšolsko obdobje je za razvoj
            otrokovih potencialov še posebej pomembno zaradi izrazito intenzivnega
            in hitrega učenja. Skrb za spodbujanje razvoja visokih potencialov pred-
            šolskih otrok je del posebne odgovornosti psihologa v okviru zagotavlja-
            nja celovitosti obravnave.
                 Psiholog je zavezan skrbnemu kariernemu svetovanju nadarjenim
            učencem in dijakom, njegova daljnosežna moralno etična zaveza pa je
            tudi krepitev podpore vrednotnemu razvoju nadarjenih, ki se bo izkazo-
            vala v njihovem odgovornem ravnanju v lastno dobro in v dobrobit soci-
            alne skupnosti (Musek, 2014; Sternberg, 2016).

                 Stališča psihologa, vpliv psihologovih predsodkov in
                 stereotipov na svetovalni odnos s pripadniki manjšin
            Psiholog pri svojem delu v VIZ deluje skladno z že večkrat izpostavlje-
            nim členom 2.1.  Kodeksa poklicne etike psihologov  (Društvo psihologov
            Slovenije, 2019), ki pove, da strokovno deluje v mejah svoje izobrazbe, uspo-
            sobljenosti, izkušenj, etičnih načel in pristojnosti delovnega mesta ali vloge v
            psihološki obravnavi, ter členom 3.13., ki govori o tem, da psiholog s svojim
            znanjem in delom ne povzroča škode svetovancem. Psiholog pozna svoj vre-
            dnostni sistem, predsodke in stereotipe, ki lahko vplivajo na kakovost
            njegovega dela. Še več, ve in razume, spoštuje, da so vrednote, ki usmer-
            jajo njegovo delovanje, lahko povsem drugačne od vrednot otrok in mla-
            dostnikov, staršev, tudi sodelavcev, s katerimi stopa v svetovalni odnos.
                 Psiholog se mora vedno znova spomniti funkcij stališč, ki lahko okr-
            nijo njegovo profesionalno in etično delovanje oz. lahko predstavljajo de-
            javnik tveganja z vidika diskriminacije. Kot pravi Mirjana Nastran Ule
            (2000), je smiselno biti pozoren na obrambno funkcijo, kjer z obrambni-
            mi mehanizmi ohranimo svojo samopodobo, v tem primeru profesional-
            no, vrednostno funkcijo, katere namen je izražanje stališč, s pomočjo ka-
            terih podkrepimo naše vrednote, instrumentalno funkcijo in kognitivno
            funkcijo, s pomočjo katere organizirano predstave o svetu in krepimo ve-
            denje, ki ustreza našim merilom.


                                                                              115
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122