Page 118 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 118
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
Podobno se mora psiholog zavedati stereotipov, ki jih opredelimo kot
proces pripisovanja lastnosti posamezniku na osnovi skupinske pripa-
dnosti, ob poenostavljanju in omejenih informacijah (Nastran Ule, 2000),
in predsodkov, kamor spadajo neutemeljena, neargumentirana in nepre-
verjena stališča. V šolskem polju to pomeni nujno upoštevanje člena 1.1.
(Društvo psihologov Slovenije, 2019), ki govori o spoštovanju vseh ljudi, s
katerimi psiholog prihaja v poklicni odnos, člena 1.6., ki pravi, da psiholog
na noben način ne nadleguje obravnavancev (na primer: spolno nadlegovanje,
izsiljevanje, siljenje, žaljenje, ustrahovanje in podobno), člena 1.7., ki pravi, da
psiholog pri svojem delu s svojim vedenjem (fizično, besedno ali nebesedno) ne
ustvarja in/ali ne sodeluje pri ustvarjanju za svetovanca zastrašujočega, sov-
ražnega, ponižujočega, sramotilnega ali žaljivega okolja, in člena 1.8., ki pra-
vi, da psiholog zavrne sodelovanje v postopkih, ki kršijo pravne in moralne pra-
vice drugih ljudi.
Etične dileme, ki jih je mogoče nasloviti iz tega naslova, segajo na po-
dročje sodelovanja s skupinami, ki jih opredeljujemo kot manjšine. Sem bi
lahko uvrstili skupino LGBTQ+, romsko skupnost, tujce, begunce in mi-
grante, pripadnike različnih verskih skupnosti, tudi pripadnike različnih
družbenih slojev.
Z namenom, da bi psiholog kljub morda različnemu vrednostnemu
sistemu, stereotipih in predsodkih, ki lahko ovirajo njegovo delovanje,
deloval profesionalno, so na tem mestu pomembni povezovanje s stro-
kovnjaki različnih profilov, spoznavanje članov navedenih skupin, nji-
hovih značilnosti, navad, vrednot, kulturnih in verskih posebnosti ter
branje strokovne literature s tega področja. Cilj namreč je, da psiholog
zmore tako v svetovalnem odnosu z otroki in mladostniki ter s starši kot
v podpori strokovnim delavcem predstavljati varovalni dejavnik v po-
lju ustvarjanja spodbudnega in varnega učnega okolja za otroke ter mla-
dostnike. Tako bo lahko sledil členu 1.22. (Društvo psihologov Slovenije,
2019), ki pravi da psiholog enakopravno in enakovredno obravnava vse ljudi,
ne glede na raso, narodnost, spol, vero, politično pripadnost, spolno usmerje-
nost ali druge osebne okoliščine. Ne dopušča, ne opravičuje, ne prikriva, ne olaj-
šuje in ne sodeluje pri nobeni diskriminaciji; členu 1.23., ki pravi, da psiholog
zavrača in preprečuje postopke in obravnave, ki diskriminirajo ljudi, in členu
4.4., ki pravi, da psiholog ne vnaša svojih osebnih, ideoloških, političnih in ver-
skih prepričanj v poklicno delo.
V kolikor psiholog ozavešča svoje vrednote, stališča, pri sebi prepoz-
nava vpliv stereotipov in predsodkov na lastno delovanje, to vpliva na
116