Page 112 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 112

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

                 Psiholog v svetovalni službi je po petstopenjskem modelu pomo-
            či učencem vključen v svetovanje otroku, mladostniku, staršem in učite-
            ljem, ki ga zajema tretji korak. Predhodno je njegova vloga navadno pos-
            vetovalna in vezana na delo z učitelji. Tu se pojavi etična dilema, ali lahko
            psiholog v svetovalni službi to nalogo strokovno opravi, ne da bi imel stik
            z učencem in njegovimi starši. V tem primeru tvega, da bo delo manj stro-
            kovno opravljeno in bo kot tako prineslo negativne posledice za učenca
            ter njegov celostni razvoj znotraj šolajočega obdobja. Prihaja lahko do ne-
            namerne napačne interpretacije o učenčevih težavah s strani učiteljev,
            kar lahko vpliva na nenamerno napačno svetovanje in pomoč učitelju za
            delo z učencem. Da bi psiholog (Društvo psihologov Slovenije, 2019, čl.
            1.11.) opravljal delo tako, da v največji možni meri prepreči namerno ali ne-
            namerno zlorabo psiholoških veščin in spoznanj pri vključevanju v svetova-
            nje otrokom in mladostnikom s težavami, udeležence seznani s svojim
            vključevanjem in pri tem še posebej upošteva naslednje člene in podčle-
            ne Kodeksa:

            –    1.1.: Psiholog spoštuje vse ljudi, s katerimi prihaja v poklicni odnos
                 oziroma spoštuje dostojanstvo, osebnost, znanje, spoznanja, izkušnje
                 in stroke vseh oseb, s katerimi prihaja v stik);
            –    1.2.: Psiholog pri svojem delu spoštuje in ščiti pravice obravnavanca
                 do zasebnosti, samoodločanja in avtonomije);
            –    1.3.: Psiholog pri svojem delu v največji možni meri zagotavlja obrav-
                 navancu odločanje o njem samemu, vključno z odločitvijo o vzposta-
                 vitvi in zaključku psihološke obravnave;
            –    1.4.:  Psiholog sme  v obravnavi  uporabljati  samo  tiste  postopke  in
                 takšne aktivnosti, s katerimi je seznanil obravnavanca in je ta izja-
                 vil, da jih sprejema in z njimi soglaša);
            –    2.2.: Psiholog uporablja pri svojem delu tiste psihološke postopke, me-
                 tode, tehnike in sredstva za psihološko ocenjevanje, ki jih je ocenila in
                 sprejela psihološka stroka);
            –    2.4.: Pri izboru psiholoških postopkov, metod, tehnik in sredstev za
                 psihološko ocenjevanje je psiholog neodvisen in avtonomen ter upo-
                 števa smernice in priporočila stroke na svojem delovnem področju.
                 Psiholog si prizadeva vedno izbrati najustreznejša sredstva za psi-
                 hološko ocenjevanje, ki ustrezajo namenu in ciljni skupini. Psiholog
                 upošteva sprejeto kategorizacijo sredstev za psihološko ocenjevanje
                 po zahtevnosti uporabe in uporablja le tista za katera je ustrezno
                 usposobljen.


            110
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117