Page 112 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 112
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
Psiholog v svetovalni službi je po petstopenjskem modelu pomo-
či učencem vključen v svetovanje otroku, mladostniku, staršem in učite-
ljem, ki ga zajema tretji korak. Predhodno je njegova vloga navadno pos-
vetovalna in vezana na delo z učitelji. Tu se pojavi etična dilema, ali lahko
psiholog v svetovalni službi to nalogo strokovno opravi, ne da bi imel stik
z učencem in njegovimi starši. V tem primeru tvega, da bo delo manj stro-
kovno opravljeno in bo kot tako prineslo negativne posledice za učenca
ter njegov celostni razvoj znotraj šolajočega obdobja. Prihaja lahko do ne-
namerne napačne interpretacije o učenčevih težavah s strani učiteljev,
kar lahko vpliva na nenamerno napačno svetovanje in pomoč učitelju za
delo z učencem. Da bi psiholog (Društvo psihologov Slovenije, 2019, čl.
1.11.) opravljal delo tako, da v največji možni meri prepreči namerno ali ne-
namerno zlorabo psiholoških veščin in spoznanj pri vključevanju v svetova-
nje otrokom in mladostnikom s težavami, udeležence seznani s svojim
vključevanjem in pri tem še posebej upošteva naslednje člene in podčle-
ne Kodeksa:
– 1.1.: Psiholog spoštuje vse ljudi, s katerimi prihaja v poklicni odnos
oziroma spoštuje dostojanstvo, osebnost, znanje, spoznanja, izkušnje
in stroke vseh oseb, s katerimi prihaja v stik);
– 1.2.: Psiholog pri svojem delu spoštuje in ščiti pravice obravnavanca
do zasebnosti, samoodločanja in avtonomije);
– 1.3.: Psiholog pri svojem delu v največji možni meri zagotavlja obrav-
navancu odločanje o njem samemu, vključno z odločitvijo o vzposta-
vitvi in zaključku psihološke obravnave;
– 1.4.: Psiholog sme v obravnavi uporabljati samo tiste postopke in
takšne aktivnosti, s katerimi je seznanil obravnavanca in je ta izja-
vil, da jih sprejema in z njimi soglaša);
– 2.2.: Psiholog uporablja pri svojem delu tiste psihološke postopke, me-
tode, tehnike in sredstva za psihološko ocenjevanje, ki jih je ocenila in
sprejela psihološka stroka);
– 2.4.: Pri izboru psiholoških postopkov, metod, tehnik in sredstev za
psihološko ocenjevanje je psiholog neodvisen in avtonomen ter upo-
števa smernice in priporočila stroke na svojem delovnem področju.
Psiholog si prizadeva vedno izbrati najustreznejša sredstva za psi-
hološko ocenjevanje, ki ustrezajo namenu in ciljni skupini. Psiholog
upošteva sprejeto kategorizacijo sredstev za psihološko ocenjevanje
po zahtevnosti uporabe in uporablja le tista za katera je ustrezno
usposobljen.
110