Page 115 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 115

II.1 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v vzgoji in izobraževanju

            tencial, bodisi specifičen ali splošne intelektualne sposobnosti, ustvar-
            jalnost, vizualna in uporabna umetnost, vodstvene sposobnosti) ter so
            hkrati tudi otroci in mladostniki s posebnimi potrebami, ki (čeprav ni-
            majo odločbe) potrebujejo prilagoditve in imajo (dodatno strokovno) po-
            moč (Lep, 2019).
                 Psihologova pomembna naloga je, da ozavešča ter usposablja učite-
            lje za delo s to skupino otrok in mladostnikov. To delo je z vidika upo-
            števanja etičnih načel izpostavljeno tveganjem, saj gre za neposredno iz-
            menjavo informacij o ranljivih posameznikih. Psiholog zagotovi podporo
            učiteljev v procesu evidentiranja ter identifikacije dvojno izjemnih otrok
            in mladostnikov. Prav tako zagotavlja nenehen svetovalni odnos in pod-
            poro staršem ter učiteljem v procesu krepitve močnih področij (talentov)
            otroka in mladostnika ter pri razumevanju in sprejemanju težav, zara-
            di katerih je dvojno izjemen. Psiholog, ki deluje v okviru skupine za pri-
            pravo individualiziranega načrta za tovrstnega otroka/mladostnika, ne
            sme pozabiti na potrebne prilagoditve v procesu učenja in ocenjevanja ter
            ustrezno dodatno pomoč glede primanjkljajev na posameznih področ-
            jih učenja. Etično so te situacije občutljive, saj je vprašanje, ali strokov-
            njaki zmoremo razumeti tako specifične skupine otrok in mladostnikov
            ter ali jim zmoremo skupaj s starši zagotoviti varno in spodbudno okolje,
            kjer bodo lahko uresničevali svoje potenciale in se naučili živeti s svoji-
            mi primanjkljaji.


                 Primer: Deček je bil na podlagi procesa identifikacije nadarje-
                 nosti in odločbe o usmeritvi opredeljen kot dvojno izjemen. Bil
                 je izjemno nadarjen na ustvarjalnem področju, velike težave pa
                 je imel na področju pozornosti in koncentracije. Te so rezultirale
                 v učnih težavah. Starši so se pri razumevanju dečka osredotočali
                 predvsem na oznako nadarjenost, pri tem pa niso imeli posluha
                 za razumevanje njegovih težav. Psiholog je v obravnavi zato tr-
                 čil ob več etičnih dilem, kot pravi člen 3.17.: Psiholog je pozoren na
                 etične dileme, jih prepoznava in si prizadeva te dileme razreševati v
                 skladu z načeli tega kodeksa (Društvo psihologov Slovenije, 2019).
                 Spraševal se je, kako zagovarjati glas učenca in njegove dvojne
                 potrebe ter kako tako s starši kot z otrokom in učitelji ohraniti
                 konstruktiven odnos, ki bo v največji meri pozitivno vplival na
                 razvoj učenca. Zaradi kompleksnosti dilem se je psiholog, tako
                 kot svetuje člen 3.17., pri razreševanju etičnih dilem posvetoval s


                                                                              113
   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120