Page 115 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 115
II.1 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v vzgoji in izobraževanju
tencial, bodisi specifičen ali splošne intelektualne sposobnosti, ustvar-
jalnost, vizualna in uporabna umetnost, vodstvene sposobnosti) ter so
hkrati tudi otroci in mladostniki s posebnimi potrebami, ki (čeprav ni-
majo odločbe) potrebujejo prilagoditve in imajo (dodatno strokovno) po-
moč (Lep, 2019).
Psihologova pomembna naloga je, da ozavešča ter usposablja učite-
lje za delo s to skupino otrok in mladostnikov. To delo je z vidika upo-
števanja etičnih načel izpostavljeno tveganjem, saj gre za neposredno iz-
menjavo informacij o ranljivih posameznikih. Psiholog zagotovi podporo
učiteljev v procesu evidentiranja ter identifikacije dvojno izjemnih otrok
in mladostnikov. Prav tako zagotavlja nenehen svetovalni odnos in pod-
poro staršem ter učiteljem v procesu krepitve močnih področij (talentov)
otroka in mladostnika ter pri razumevanju in sprejemanju težav, zara-
di katerih je dvojno izjemen. Psiholog, ki deluje v okviru skupine za pri-
pravo individualiziranega načrta za tovrstnega otroka/mladostnika, ne
sme pozabiti na potrebne prilagoditve v procesu učenja in ocenjevanja ter
ustrezno dodatno pomoč glede primanjkljajev na posameznih področ-
jih učenja. Etično so te situacije občutljive, saj je vprašanje, ali strokov-
njaki zmoremo razumeti tako specifične skupine otrok in mladostnikov
ter ali jim zmoremo skupaj s starši zagotoviti varno in spodbudno okolje,
kjer bodo lahko uresničevali svoje potenciale in se naučili živeti s svoji-
mi primanjkljaji.
Primer: Deček je bil na podlagi procesa identifikacije nadarje-
nosti in odločbe o usmeritvi opredeljen kot dvojno izjemen. Bil
je izjemno nadarjen na ustvarjalnem področju, velike težave pa
je imel na področju pozornosti in koncentracije. Te so rezultirale
v učnih težavah. Starši so se pri razumevanju dečka osredotočali
predvsem na oznako nadarjenost, pri tem pa niso imeli posluha
za razumevanje njegovih težav. Psiholog je v obravnavi zato tr-
čil ob več etičnih dilem, kot pravi člen 3.17.: Psiholog je pozoren na
etične dileme, jih prepoznava in si prizadeva te dileme razreševati v
skladu z načeli tega kodeksa (Društvo psihologov Slovenije, 2019).
Spraševal se je, kako zagovarjati glas učenca in njegove dvojne
potrebe ter kako tako s starši kot z otrokom in učitelji ohraniti
konstruktiven odnos, ki bo v največji meri pozitivno vplival na
razvoj učenca. Zaradi kompleksnosti dilem se je psiholog, tako
kot svetuje člen 3.17., pri razreševanju etičnih dilem posvetoval s
113