Page 113 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 113
II.1 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v vzgoji in izobraževanju
Pri pripravi poročil o otroku oz. mladostniku za Zavod za šolstvo (v
procesu usmerjanja otroka, preverjanja ustreznosti odločbe …) oz. za dru-
ge zunanje ustanove, kjer je otrok oz. mladostnik vključen v svetovanje
in/ali nudenje pomoči, upošteva in se drži osnovnih pravil ter zakonitosti
pisanja psiholoških poročil tudi v skladu z vsebino Kodeksa poklicne etike
psihologov (Društvo psihologov Slovenije, 2019). V celotnem procesu sode-
lovanja z otrokom, mladostnikom je pomembna njegova participativno-
st, oblikovanje delovnega procesa (Čačinovič Vogrinčič idr., 2013). Etiko
soudeleženosti naslavljajo tudi členi Kodeksa (Društvo psihologov Slove-
nije, 2019), npr. 1.2.: Psiholog pri svojem delu spoštuje in ščiti pravice obrav-
navanca do zasebnosti, samoodločanja in avtonomije; 1.3.: Psiholog pri svojem
delu v največji možni meri zagotavlja obravnavancu odločanje o njem same-
mu, vključno z odločitvijo o vzpostavitvi in o zaključevanju psihološke obravna-
ve. Še posebej je to pomembno v procesu razgovora z učencem, ki ga psi-
holog opravi za namene usmerjanja oz. preverjanja ustreznosti odločbe o
usmeritvi. Tako je ves čas pozoren na upoštevanje člena 4.1., ponavljanje
celotnega zapisa v členu 4.10., ki govori o tem, da psiholog ne izkorišča ne-
enakosti moči, ki izvirajo iz vlog poklicnega odnosa, med in po zaključeni psiho-
loški obravnavi, in člena 1.24., ki izpostavlja pomen upoštevanja pravic in ob-
čega dobrega obravnavancev.
Psiholog pri svojem delu upošteva tudi temeljna načela pomoči učen-
cem z učnimi težavami, ki so zapisana v publikaciji Učne težave v osnovni
šoli: koncept dela (Strokovna skupina pri Uradu za razvoj šolstva, 2008). Ta
načela so načelo celostnega pristopa (pomen preverjanja hipotez o vzro-
kih za težave otroka, mladostnika), načelo interdisciplinarnosti (dob-
ro sodelovanje in povezovanje z različnimi strokovnjaki znotraj in izven
VIZ, kjer je zaposlen), načelo partnerskega odnosa (vzpostavitev transpa-
rentnega, delovnega odnosa, z jasnimi opredelitvami namena sodelova-
nja in svetovanja), načelo udeležencosti učenca, spodbujanja notranje mo-
tivacije in samodoločenosti (spoštovanje otrokovih pravic, pomen glasu
otroka), načelo odgovornosti in načrtovanja (zavedanje omejitev pristoj-
nosti, znanja in kompetenc).
Psiholog o poteku psihološke obravnave vodi urejeno, sistematično ter vse-
binsko in časovno popolno strokovno dokumentacijo ter s tem zagotavlja ka-
kovost in preglednost strokovnega dela ter poklicnega odnosa (Društvo psi-
hologov Slovenije, 2019, člen 2.7.). Pri tem glede fizičnega hranjenja in
dolžine hranjenja dosjejev v srednji šoli upošteva tudi Pravilnik o šol-
ski dokumentaciji v srednješolskem izobraževanju (2018) ter člena 2.12.
in 2.13. Kodeksa poklicne etike psihologov (Društvo psihologov Slovenije,
111