Page 113 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 113

II.1 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v vzgoji in izobraževanju

                 Pri pripravi poročil o otroku oz. mladostniku za Zavod za šolstvo (v
            procesu usmerjanja otroka, preverjanja ustreznosti odločbe …) oz. za dru-
            ge zunanje ustanove, kjer je otrok oz. mladostnik vključen v svetovanje
            in/ali nudenje pomoči, upošteva in se drži osnovnih pravil ter zakonitosti
            pisanja psiholoških poročil tudi v skladu z vsebino Kodeksa poklicne etike
            psihologov (Društvo psihologov Slovenije, 2019). V celotnem procesu sode-
            lovanja z otrokom, mladostnikom je pomembna njegova participativno-
            st, oblikovanje delovnega procesa (Čačinovič Vogrinčič idr., 2013). Etiko
            soudeleženosti naslavljajo tudi členi Kodeksa (Društvo psihologov Slove-
            nije, 2019), npr. 1.2.: Psiholog pri svojem delu spoštuje in ščiti pravice obrav-
            navanca do zasebnosti, samoodločanja in avtonomije; 1.3.: Psiholog pri svojem
            delu v največji možni meri zagotavlja obravnavancu odločanje o njem same-
            mu, vključno z odločitvijo o vzpostavitvi in o zaključevanju psihološke obravna-
            ve. Še posebej je to pomembno v procesu razgovora z učencem, ki ga psi-
            holog opravi za namene usmerjanja oz. preverjanja ustreznosti odločbe o
            usmeritvi. Tako je ves čas pozoren na upoštevanje člena 4.1., ponavljanje
            celotnega zapisa v členu 4.10., ki govori o tem, da psiholog ne izkorišča ne-
            enakosti moči, ki izvirajo iz vlog poklicnega odnosa, med in po zaključeni psiho-
            loški obravnavi, in člena 1.24., ki izpostavlja pomen upoštevanja pravic in ob-
            čega dobrega obravnavancev.
                 Psiholog pri svojem delu upošteva tudi temeljna načela pomoči učen-
            cem z učnimi težavami, ki so zapisana v publikaciji Učne težave v osnovni
            šoli: koncept dela (Strokovna skupina pri Uradu za razvoj šolstva, 2008). Ta
            načela so načelo celostnega pristopa (pomen preverjanja hipotez o vzro-
            kih za težave otroka, mladostnika), načelo interdisciplinarnosti (dob-
            ro sodelovanje in povezovanje z različnimi strokovnjaki znotraj in izven
            VIZ, kjer je zaposlen), načelo partnerskega odnosa (vzpostavitev transpa-
            rentnega, delovnega odnosa, z jasnimi opredelitvami namena sodelova-
            nja in svetovanja), načelo udeležencosti učenca, spodbujanja notranje mo-
            tivacije in samodoločenosti (spoštovanje otrokovih pravic, pomen glasu
            otroka), načelo odgovornosti in načrtovanja (zavedanje omejitev pristoj-
            nosti, znanja in kompetenc).
                 Psiholog o poteku psihološke obravnave vodi urejeno, sistematično ter vse-
            binsko in časovno popolno strokovno dokumentacijo ter s tem zagotavlja ka-
            kovost in preglednost strokovnega dela ter poklicnega odnosa (Društvo psi-
            hologov Slovenije, 2019, člen  2.7.). Pri tem glede fizičnega hranjenja in
            dolžine hranjenja dosjejev v srednji šoli upošteva tudi Pravilnik o šol-
            ski dokumentaciji v srednješolskem izobraževanju (2018) ter člena 2.12.
            in 2.13.  Kodeksa poklicne etike psihologov (Društvo psihologov Slovenije,


                                                                              111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118