Page 114 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 114

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            2019): Psihološki dosje je del varovanega psihološkega arhiva. Ta arhiv je lah-
            ko ločeno varovan na različnih lokacijah delovnega okolja psihologa. Varovan
            psihološki arhiv vsebuje dosje obravnavancev ter uporabljena in/ali neupora-
            bljena sredstva za psihološko ocenjevanje, katerih razširjenje bi občutno ško-
            dovalo stroki, posamezniku ali družbi. Glede hrambe dosjejev lahko nasta-
            ne dilema, predvsem z vidika odbiranja arhivskega gradiva o otrocih in
            mladostnikih s posebnimi potrebami (kaj vse je arhivsko gradivo), ki ga
            ureja Zakon o varstvu dokumentarnega in arhivskega gradiva ter arhivih
            (ZVDAGA) (2006). Zapiske, ki ji psiholog naredi tekom obravnav, hrani loče-
            no od dosjeja in niso del dosjeja ali arhiva in niso na noben način dostopni ni-
            komur (Društvo psihologov Slovenije, 2019, člen 2.8.). Psiholog pri svojem
            delu upošteva tudi pravilnike o dokumentaciji glede na VIZ ustanovo, v
            kateri je zaposlen.
                 V srednji šoli se psiholog na področju posebnih potreb mladostni-
            ka aktivneje vključuje predvsem ob prehodu iz osnovne v srednjo šolo, saj
            mu s tem pomagamo tudi pri osebnostnem razvoju in pri osamosvajanju.
            Velik poudarek je na opolnomočenju mladostnika glede tega, kako bi svo-
            je težave sam predstavil sošolcem in učiteljem ter povedal, kje bo morda
            potreboval njihovo razumevanje in pomoč. Mladostnika psiholog motivi-
            ra in opremi s konkretnimi navodili, da in kako naj reagira, v kolikor pri-
            haja do neprimernih, neetičnih komentarjev s strani učiteljev ali sošolcev
            (ali celo do ustrahovanja), saj stremi k izboljševanju medsebojnih odno-
            sov z odkrito komunikacijo. V tem procesu se vedno vključuje tudi starše.
                 V vseh primerih, kjer so učitelj seznanjeni s zaupnimi podatki glede
            učencev, je pomembno, da učitelju pojasnimo, da morajo z zaupnimi po-
            datki ravnati ustrezno. Neprimerno je, da npr. učitelj brez ustreznega so-
            glasja s celim razredom deli zaupne podatke o bolezni otroka in njegovi
            diagnozi. V koliko učitelji neprimerno ravnajo z zaupnimi podatki, je psi-
            holog primoran ukrepati, sprva konkretno v situaciji z učiteljem, v ko-
            likor se situacija ne izboljša, pa v to vključi tudi vodstvo šole. Člen 1.13.
            (Društvo psihologov Slovenije, 2019)> Psiholog mora kor poklicno skrivnost
            varovati podatke o psihičnem in zdravstvenem stanju uporabnika ter o vzrokih,
            okoliščinah in posledicah tega stanja. Te podatke morajo, kot zaupne podatke,
            varovati tudi osebe, ki so jim ti podatki dostopni zaradi narave njihovega dela.

                 Dvojno izjemni otroci in mladostniki

            Dvojno izjemne otroke in mladostnike opredeljujemo kot tiste, ki so pre-
            poznani na enem ali več področjih izjemnosti (visok intelektualni po-


            112
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119