Page 119 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 119
II.1 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v vzgoji in izobraževanju
kakovost njegovega profesionalnega delovanja. Odklonitev sodelovanja
je v primeru nezmožnosti psihologovega profesionalnega odnosa zaradi
zgoraj navedenih premis ustrezna in zaželena. Vse to določa psihologovo
osebno in strokovno integriteto, kar je še posebej izpostavljeno področje
etičnih načel.
Nasilje nad psihologom v svetovalnem odnosu
Nasilje nad psihologom v svetovalni službi
Psiholog vzpostavlja svetovalni odnos tako z otroki in mladostniki kot
tudi s starši ter sodelavci, najpogosteje učitelji. S sodelovanjem s starši
se srečamo že na začetku svetovalnega odnosa, ko podpišemo soglasje za
namene obravnave njihovega otroka ali mladostnika. Pri tem upošteva-
mo naslednja člena Kodeksa (Društvo psihologov Slovenije, 2019): 1.3.3.,
ki govori o tem, da mora psiholog za obravnavo pridobiti soglasje obravna-
vanca, da mora ob spremembi področja ali vsebine obravnave soglasje preveri-
ti in da lahko obravnavanec med obravnavo kadar koli prekliče soglasje ter zah-
teva ponovno opredelitev vsebine obravnave; 1.3.6., ki izpostavlja, da v kolikor
ima obravnavanec zakonitega zastopnika, je psiholog dolžan slednjega seznani-
ti s potrebnimi informacijami o obravnavi in pridobiti njegovo soglasje za psi-
hološko obravnavo obravnavanca, razen v primerih, ki jih kot izjemo določajo
predpisi Republike Slovenije. S tema dvema členoma skušamo krepiti pro-
fesionalni svetovalni odnos, ki temelji na spoštovanju in medsebojnem
zaupanju. Etična dilema se lahko pojavi, ko starši zaradi najrazličnejših
vzrokov v odnos s psihologom vnašajo nespoštljivost, diskreditacijo stro-
kovnosti, grožnje s prijavami na najrazličnejše ustanove in objave v me-
dijih, na družbenih omrežjih.
Na tem mestu izpostavljamo dva primera.
Deček kljub odločbi o usmeritvi ne dosega standardov znanja
ter njim pripadajočih prilagoditev v procesu učenja in ocenjeva-
nja ter količine ur dodatne strokovne pomoči ustreznih strokov-
njakov. Dečkova mama na strokovnih srečanjih tima psihologa,
ki koordinira tim, opredeli kot nestrokovnega, nespoštljivega,
ne dovolj prizadevnega v smeri dela z učencem in njegovo učite-
ljico. Obtoži ga nespoštovanja otrokovih pravic in nje kot mame.
Grozi psihologu, nato tudi ravnatelju s prijavo na urad informa-
cijske pooblaščenke in šolsko inšpekcijo ter z objavo v medijih.
117