Page 172 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 172

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

            Psiholog mora torej na začetku klienta seznaniti, v katerih primerih bo
            naznanil nasilje ali kaznivo dejanje ali ogroženost otroka. V nasprotnem
            primeru ne moremo predvidevati, da gre za ustrezno informirano soglas-
            je k obravnavi. Glede tega se v praksi pojavlja problem, da je uporabnika,
            ki je zaradi prihoda na obravnavo običajno že tako pod stresom in v sti-
            ski, težko na začetku obravnave seznanjati s tem, kdaj bomo njega ali ose-
            be, ki jih bo opisoval, naznanili. Kar pogosto se zato zgodi, da terapevti
            ali svetovalci s formalnimi zadevami počakajo do konca prve obravnave.
            Vendar lahko uporabnik že na prvi obravnavi razkrije informacije, zara-
            di katerih mora terapevt ali svetovalec opraviti naznanilo. Zato meniva,
            da je zelo priporočljiva praksa, da informirano soglasje, skupaj z informa-
            cijami o izjemah ščitenja podatkov, uporabnikom pošljemo v pregled (ali
            zagotovimo, da so z vsebino seznanjeni) že pred njihovim prihodom na
            prvo srečanje.


                 Dileme pri svetovalnem delu z mladostniki
            Pogosta dilema v praksi nastane, ko želi terapijo mladoletna oseba, ob
            tem pa ne želi, da starši za to zvedo. Po najinem vedenju večina terapev-
            tov/svetovalcev tudi v zasebni praksi pri mladostnikih do 18. leta želi za
            njihovo obravnavo tudi soglasje staršev. V primerih, ko sta starša razve-
            zana, je lahko pridobivanje soglasja staršev še toliko težje. Kodeks poklic-
            ne etike psihologov (Društvo psihologov Slovenije, 2019) v členu 1.3.6. nava-
            ja: V primeru, da ima obravnavanec zakonitega zastopnika, je psiholog dolžan
            slednjega seznaniti s potrebnimi informacijami o obravnavi in pridobiti njego-
            vo soglasje za psihološko obravnavo obravnavanca, razen v primerih, ki jih kot
            izjemo, določajo predpisi Republike Slovenije.
                 Meniva, da je za osvetlitev te problematike pomemben tudi 151. člen
            Družinskega zakonika, ki pravi: »(1) Starševsko skrb izvajata oba od star-
            šev sporazumno v skladu s koristjo otroka. Če se sama o tem ne sporazu-
            meta, jima pri sklenitvi sporazuma pomaga center za socialno delo, na
            njuno željo pa tudi mediatorji. (2) Kadar starši ne živijo skupaj in otrok ni
            zaupan v varstvo in vzgojo obema od staršev, odločata o vprašanjih, ki bi-
            stveno vplivajo na njegov razvoj, sporazumno in v skladu s koristjo otro-
            ka. Če se sama o tem ne sporazumeta, jima pri sklenitvi sporazuma po-
            maga center za socialno delo, na njuno željo pa tudi mediatorji. […] (4) Če
            se starši v primerih iz prvega, drugega in tretjega odstavka tega člena ne
            sporazumejo o vprašanjih, ki bistveno vplivajo na otrokov razvoj, odloči
            o tem sodišče.«


            170
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177