Page 223 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 223
II.6 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v delovnih organizacijah
Psihologi v kadrovskih službah v organizacijah velikokrat predstavlja-
jo most med organizacijo in zaposlenimi. Zaradi svoje povezovalne vlo-
ge se pogosto znajdejo na razpotju med dvema akterjema – zaposlenimi
in organizacijo.
Če omenjeno trditev ponazorimo s konkretnim primerom z
dela: lahko se zgodi, da bo direktor organizacije psihologa za-
prosil po osebnih informacijah kandidatov, ki so prišli v zadnji
krog selekcije za določeno delovno mesto. Med psihološkim te-
stiranjem in poglobljeno obravnavo kandidatov smo ugotovili,
da ima eden izmed kandidatov izraženo blago stopnjo depresi-
je. Omenjene informacije smo zapisali tudi v kadrovsko mapo in
sedaj direktor organizacije zahteva, da se mu ta mapa posreduje.
Kaj storimo v takšnem primeru?
V skladu s členom 1.9. etičnega kodeksa so psihologi zavezani k
temu, da odklonijo svetovanje, usposabljanje ali posredovanje podatkov
nekomu, za katerega utemeljeno domnevajo, da bo to znanje ali podat-
ke uporabil na način, ki lahko pomeni kršenje človekovih pravic. Če niso
prepričani, da bo direktor posredovane podatke uporabil na ustrezen na-
čin (npr. da bi posredovanje osebnih informacij pomembno vplivalo na
končni izbor kandidatov), jih kodeks zavezuje, da mu podatkov ne posre-
dujejo. V kolikor bi rezultati nakazovali, da bi oseba potrebovala dodatno
kliničnopsihološko obravnavo oz. psihiatrični pregled, o tem govorimo z
njo in ji predstavimo dobrobiti tega. Podatkov o osebi pa brez njenega pri-
voljenja nismo upravičeni posredovati dalje.
1.17.: Psiholog pozna in upošteva pravice, načela in ukrepe, s katerimi
se preprečujejo nezakoniti in neupravičeni posegi v integriteto člove-
kove osebnosti, njegovega osebnega in družinskega življenja zaradi
zbiranja, obdelave, shranjevanja in posredovanja osebnih podatkov
ter njihove uporabe.
Z digitalizacijo organizacijskih procesov in vse širšo uporabo interneta,
napredne tehnologije ter družbenih omrežij se je močno povečal obseg
zbiranja in posredovanja informacij o posameznikih (Plešivčnik, 2018).
Ker se je situacija na področju varovanja osebnih podatkov v zadnjih ne-
kaj letih močno spremenila, je Evropska unija leta 2016 dosegla skupni do-
govor o novih pravilih na področju varovanja osebnih podatkov. Splošna
uredba o varstvu podatkov (The General Data Protection Regulation –
221