Page 249 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 249

II.7 ∙ etične vsebine pri delu psihologa v medicini dela, prometa in športa

            srečamo primere, kjer rezultati psihološkega ocenjevanja in njihove in-
            terpretacije udeležencem sploh niso podani. To niža kredibilnost psiholo-
            škega dela. Hkrati pa s pravilno oceno in kakovostno ter razumljivo izve-
            deno interpretacijo rezultatov vseh ocenjevanj in situacije psiholog skrbi
            za dobrobit obravnavanca. Psiholog se zaveda, da z napačnim ravnanjem s
            sredstvi za psihološko ocenjevanje (izvedbo, vrednotenje, interpretacija rezul-
            tatov) lahko povzroči nepopravljivo škodo posamezniku, stroki in družbi, zato
            je tudi v primeru, ko sme uporabljati določeno ustrezno kategorizirano sredstvo
            za psihološko ocenjevanje, dolžan sam presoditi, ali mu njegovo teoretično in
            praktično znanje, razumevanje, delovne izkušnje in dodatna usposobljenost do-
            voljujejo kompetentno uporabo določenih sredstev za psihološko ocenjevanje. V
            primeru dileme presodi uporabo sredstva za psihološko ocenjevanje s strokovno
            kompetentnim kolegom, ki to sredstvo uporablja pri poklicni dejavnosti (Dru-
            štvo psihologov Slovenije, 2019, čl. 3.12.).


                 Človek in promet
            V Sloveniji so pogoji in podlage ocenjevanja zdravstvene zmožnosti za
            udeležbo v prometu opredeljene v Zakonu o voznikih (ZVoz-1) (2016)
            ter v Pravilniku o zdravstvenih pogojih voznikov motornih vozil (2011).
            Zmožnost vožnje avtomobila in vključevanja v cestni promet je tesno po-
            vezana s pojmi samostojnost, neodvisnost in svoboda. Aktivnosti, kot so
            obisk zdravnika, trgovine, prevoz na delo, srečevanje z družinskimi čla-
            ni, predstavljajo osnovne temelje kvalitetnega življenja in zahtevajo mo-
            bilnost osebe. Vsako leto se na slovenskih cestah v povprečju 100 nesreč
            konča s smrtnim izidom (Javna agencija Republike Slovenije za varnost v
            prometu, 2021), kar je velik problem prometne varnosti. Oseba, ki ni zmo-
            žna varne udeležbe v cestnem prometu, predstavlja povečano varnostno
            tveganje in življenjsko ogrožajočo situacijo tako za sebe kot tudi za dru-
            ge neposredne ter posredne udeležence v prometu. Odločitev o zmožnos-
            ti osebe za vožnjo mora zato vedno upoštevati posameznikov in javni in-
            teres zagotavljanja varnosti v cestnem prometu.
                 V postopkih ocenjevanja delazmožnosti, upravičenosti do upravlja-
            nja vozil in udeležbe v prometu ter posesti in nošenja orožja lahko prihaja
            do neskladja med tem, kako oseba ocenjuje svoje sposobnosti in lastnos-
            ti, ter zahtevami teh aktivnosti. To lahko privede do etičnih in strokov-
            nih dilem. Čeprav so obravnavanci samostojni in avtonomni v svojih odlo-
            čitvah (Društvo psihologov Slovenije, 2019, čl. 1.2. in 1.3.), se psiholog
            zaveda škode, ki bi jo lahko povzročila napačna uporaba psiholoških sredstev


                                                                              247
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254