Page 33 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 33

I.1 ∙ osnove etike in moralne refleksije

                 Med  številnimi  kritikami  utilitarizma  največjo  težavo  predstavlja
            t. i. »problem kirurga«. Predstavljajmo si kirurga, ki ima v ordinaciji tri
            bolnike, vsak od njih pa nujno potrebuje presaditev organa: eden ledvic,
            drugi kostnega mozga, tretji srca. Po naključju v ordinacijo vstopi zdrav
            človek, ki se izkaže za primernega darovalca vsem trem. Če je kirurg utili-
            tarist, se zdi, da bi moral žrtvovati življenje zdravega človeka, saj bi s tem
            pomagal preživeti trem posameznikom.
                 Literatura včasih predstavlja primer, ki je analogen kirurgu, imenuje
            se »problem vlaka« (angl. trolley problem), oba pa temeljita na ideji, da uti-
            litaristično načelo največje sreče pelje v monstruozno posledico: žrtvova-
            nje manjšine v prid večini. To je za številne presojevalce problem, saj ima-
            mo močno moralno intuicijo, da smo – kot bi rekel Kant – posamezniki
            »smoter na sebi«, kar pomeni, da imamo intrinzično ali notranjo vred-
            nost in da nas posledično ni dovoljeno uporabljati kot sredstvo ali orod-
            je za dosego smotrov, ki niso neposredno povezani z našo lastno dobro-
            bitjo (več o intrinzični in instrumentalni vrednosti v Grušovnik (2021)).
                 Zaradi te težave se je oblikoval t. i. »utilitarizem pravil«, ki pravi, da
            v moralnem računu ne smemo upoštevati posledic zgolj enega dejanja,
            pač pa se moramo vprašati, kakšne bi bile posledice, če bi takšno delova-
            nje postalo pravilo. Če vzamemo zgornji primer: kaj bi bilo, če bi zdravni-
            ki praviloma žrtvovali ene ljudi v prid drugim? Jasno je, da bi v takšnem
            primeru izgubili vso kredibilnost in bili označeni za morilce. Težava te
            pozicije je v tem, da sklene krog in se v praksi izteče nazaj v utilitarizem
            dejanj, saj bodo pravila, ki bodo poskušala kar najkoristneje voditi naše
            ravnanje, zelo kompleksna in s praktično toliko izjemami, kolikor je po-
            sameznih situacij, ki zahtevajo moralno presojo (glede nadaljnje kritike
            utilitarizma pravil glej npr. Strahovnik (2009)).
                 Utilitarizem se sooča še s številnimi drugimi kritikami, od dejstva,
            da je težko meriti ugodje, saj kaj takega kot »hedonometer« ne obstaja, do
            tega, da namena delovanja vendarle ne moremo v celoti izključiti iz pre-
            soje moralnosti delovanja, pa tudi do tega, da očitno zapoveduje vmeša-
            vanje v zadeve drugih, tudi v naravo, kar lahko imenujemo moralni inter-
            vencionizem (gl. Grušovnik (2020b)). Morda to zagato vendarle velja še
            posebej izpostaviti: zdi se, da s tem, ko veleva izboljševanje stanja v sme-
            ri čim manjšega trpljenja, utilitarizem pod vprašaj ne postavlja morebi-
            tne krivičnosti institucij kot takih. Primer: utilitarizem se v etiki živali
            pogosto izteče v velferizem (dobrobit živali), ki pravi, da je treba izboljša-
            ti življenjske pogoje rejnih živali. Ker velferizem daje vtis, da z institucijo


                                                                               31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38