Page 533 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 533

IV.1 ∙ poučevanje etike v študijskih programih oddelka za psihologijo ...

            z namenom izboljševanja učinkovitosti delovanja organizacij in zago-
            tavljanja  dobrobiti njenih  članov (Lefkowitz,  2012). Dualizem  razisko-
            vanja vedenja in uporabe spoznanj v namene spreminjanja (izboljševa-
            nja) je pogosto vir etičnih vprašanj in konfliktov (Lefkowitz, 2003), saj
            se hitro pojavi vprašanje, »kdo je klient« (Lefkowitz, 2003, str. 292) oz.
            za koga dela in komu služi PDO. Poslovno načelo maksimiranja dobič-
            ka v delovnih okoljih ustvarja predstavo o dihotomnosti ciljev poslova-
            nja sodobnih organizacij, v katerih predstavlja dobiček en pol dimenzi-
            je, družbena odgovornost, ki jo označujejo kvalitete, kot so pravičnost,
            enakopravnost, poštenost, skrbnost in integriteta, pa drugi pol (de Graaf,
            2019; Lefkowitz, 2003; 2012). Opozarjamo, da k zagotavljanju pravičnosti
            v povezavi z delom strokovnjaki PDO lahko prispevamo le z znanjem te-
            meljnih in za PDO specifičnih teorij, z znanjem in veščinami uporabe me-
            tod in orodij dela, ki omogočajo objektivne, veljavne in zanesljive ocene,
            ter z vrlinami, ki omogočajo zagovarjanje standardov in načel stroke, kar
            so vrline t. i. reflektivnega strokovnjaka (de Graaf, 2019).
                 Študijska programa psihologije v Ljubljani reflektivne strokovnjake
            razvijata s poudarjanjem pomena:

            i)   uporabe psihološke teorije kot okvira odločanja in delovanja v
                 praksi, tj. delovanja po modelu znanstvenik – praktik (Baker in
                 Benjamin, 2000);
            ii)  širše  ozaveščenosti o  družbeno-kulturnem  okolju,  v  katerem
                 delo poteka;
            iii)  interakcionizma kot temeljnega načela razlage odzivov in vede-
                 nja oseb v delovnem okolju (Tett in Burnet, 2003), tj. celovitega
                 in večplastnega ocenjevanja stanja ter potreb z vidika značilnos-
                 ti okolja, posameznika in medsebojnih interakcij;
            iv)  poznavanja zakonodaje, zakonskih in podzakonskih aktov, ko-
                 lektivnih pogodb, veljavnih v Republiki Sloveniji, npr. Smernic
                 informacijskega pooblaščenca za varstvo osebnih podatkov v
                 delovnih razmerjih (Informacijski pooblaščenec, 2019), ter vlo-
                 ge, odgovornosti in pristojnosti različnih institucij (Inšpekto-
                 rata za delo, Informacijskega pooblaščenca, Zagovornika nače-
                 la enakosti) ter akterjev (sindikatov) v državi, ki nadzorujejo in
                 ukrepajo v primeru kršitev zakonodaje ter temeljne človekove
                 pravice do dostojnega dela;
            v)  poznavanja poklicne etike psihologov in standardov poklicne-
                 ga dela v kadrovski praksi preko aplikacije Kodeksa poklicne etike


                                                                              531
   528   529   530   531   532   533   534   535   536   537   538