Page 533 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 533
IV.1 ∙ poučevanje etike v študijskih programih oddelka za psihologijo ...
z namenom izboljševanja učinkovitosti delovanja organizacij in zago-
tavljanja dobrobiti njenih članov (Lefkowitz, 2012). Dualizem razisko-
vanja vedenja in uporabe spoznanj v namene spreminjanja (izboljševa-
nja) je pogosto vir etičnih vprašanj in konfliktov (Lefkowitz, 2003), saj
se hitro pojavi vprašanje, »kdo je klient« (Lefkowitz, 2003, str. 292) oz.
za koga dela in komu služi PDO. Poslovno načelo maksimiranja dobič-
ka v delovnih okoljih ustvarja predstavo o dihotomnosti ciljev poslova-
nja sodobnih organizacij, v katerih predstavlja dobiček en pol dimenzi-
je, družbena odgovornost, ki jo označujejo kvalitete, kot so pravičnost,
enakopravnost, poštenost, skrbnost in integriteta, pa drugi pol (de Graaf,
2019; Lefkowitz, 2003; 2012). Opozarjamo, da k zagotavljanju pravičnosti
v povezavi z delom strokovnjaki PDO lahko prispevamo le z znanjem te-
meljnih in za PDO specifičnih teorij, z znanjem in veščinami uporabe me-
tod in orodij dela, ki omogočajo objektivne, veljavne in zanesljive ocene,
ter z vrlinami, ki omogočajo zagovarjanje standardov in načel stroke, kar
so vrline t. i. reflektivnega strokovnjaka (de Graaf, 2019).
Študijska programa psihologije v Ljubljani reflektivne strokovnjake
razvijata s poudarjanjem pomena:
i) uporabe psihološke teorije kot okvira odločanja in delovanja v
praksi, tj. delovanja po modelu znanstvenik – praktik (Baker in
Benjamin, 2000);
ii) širše ozaveščenosti o družbeno-kulturnem okolju, v katerem
delo poteka;
iii) interakcionizma kot temeljnega načela razlage odzivov in vede-
nja oseb v delovnem okolju (Tett in Burnet, 2003), tj. celovitega
in večplastnega ocenjevanja stanja ter potreb z vidika značilnos-
ti okolja, posameznika in medsebojnih interakcij;
iv) poznavanja zakonodaje, zakonskih in podzakonskih aktov, ko-
lektivnih pogodb, veljavnih v Republiki Sloveniji, npr. Smernic
informacijskega pooblaščenca za varstvo osebnih podatkov v
delovnih razmerjih (Informacijski pooblaščenec, 2019), ter vlo-
ge, odgovornosti in pristojnosti različnih institucij (Inšpekto-
rata za delo, Informacijskega pooblaščenca, Zagovornika nače-
la enakosti) ter akterjev (sindikatov) v državi, ki nadzorujejo in
ukrepajo v primeru kršitev zakonodaje ter temeljne človekove
pravice do dostojnega dela;
v) poznavanja poklicne etike psihologov in standardov poklicne-
ga dela v kadrovski praksi preko aplikacije Kodeksa poklicne etike
531