Page 534 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 534
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
psihologov (Društvo psihologov Slovenije, 2019) in Mednarodnih
smernic za uporabo testov (Mednarodna komisija za teste, 2006),
Standardov slovenske kadrovske stroke (Slovenska kadrovska zve-
za, 2013) in Kodeksa etike kadrovskih strokovnjakov Slovenije (Slo-
venska kadrovska zveza, 2012);
vi) razvoja veščin refleksije, samorefleksije in nenehnega strokov-
nega izobraževanja preko različnih oblik dela. Poskušamo razvi-
jati strokovni miselni model, ki kot temeljno premiso vključuje
preprečevanje etičnih dilem preko vnaprejšnjega prepoznavanja
področij potencialnih etičnih težav ter razvoja občutljivosti na
etična in moralna vprašanja. Pri poučevanju etike upoštevamo
načelo izvajanja psihološke prakse v skladu z doseženo ravnjo
kompetenc. Npr., dosledno upoštevamo in spoštujemo načelo
uporabe psihodiagnostičnih preizkusov izključno na drugosto-
penjskem študiju.
Reflektivnega strokovnjaka poskušamo razvijati skozi vertikalo
predmetov Katedre za PDO na obeh stopnjah študija. Pri predmetu Uvod
v psihologijo dela in organizacije (1. letnik 1. stopnje) študenti spozna-
jo model znanstvenik – praktik (Baker in Benjamin, 2000) v PDO. Pri
predmetu Psihologija dela (3. letnik 1. stopnje) opišemo in razložimo inte-
rakcijo posameznik – delovno okolje, analizo dela kot temeljno orodje za
identificiranje značilnosti delovnega okolja in nadalje iz nje izhajajoče ka-
drovske postopke za identificiranje kriterijev za izbor, ocenjevanje, vred-
notenje ter nagrajevanje dela in izobraževanje zaposlenih. Poudarimo, da
je treba za zagotovitev pravičnih in poštenih odločitev v odnosu do za-
poslenih uporabiti znanstveno podprte pristope in pripomočke z ustre-
zno napovedno veljavnostjo delovne uspešnosti ter motivacije za delo. Z
vključevanjem vsebin, kot so usklajevanje dela in prostega časa, dostoj-
nost dela in življenja, diskriminacija in nasilje v povezavi z delom ipd.,
poskušamo študente senzibilizirati za vprašanja družbene odgovornosti
in vlogo psihološke stroke pri tem. Pri Kadrovski psihologiji (1. letnik 2.
stopnje) študenti poglobijo ta znanja in se v izvedbi kadrovskih postop-
kov ter vlogi psihologa (npr. pri selekciji) na vajah tudi samostojno preiz-
kusijo. Preko študija primerov iz slovenske prakse podrobno obravnavajo
poklicno etiko psihologov, uporabo psiholoških ocenjevalnih pripomočk-
ov, standarde poklicnega dela na področju kadrovanja in Zakon o varstvu
osebnih podatkov (2007). V usmerjeni diskusiji razpravljamo o motiva-
ciji za neetična vedenja, zakaj se je pomembno o (ne)etičnem ravnanju
532