Page 626 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 626

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

                 Poučevanje in usposabljanje na področju etike bi morala biti
                 ključna sestavina kurikuluma na dodiplomski ter podiplomski
                 ravni študija psihologije (Korkut, 2020) in obvezen element
                 vseživljenjskega profesionalnega razvoja ter supervizije v poklicu
                 psihologa.
                 Ključne  besede: tehnike za poučevanje etike, kognitivni modeli
                 etičnega odločanja, čustveni in osebnostni dejavniki etičnega
                 vedenja, vseživljenjski razvoj etične občutljivosti, poklic psihologa

                 Uvod

            Vsakdo od nas je opremljen z osnovnim potencialom za moralno občutlji-
            vost in sposobnost moralne presoje, vendar pa ta potencial razvijamo in
            negujemo različno (Klampfer, 2003). Ker so moralne dileme za presojanje
            zelo zahtevne in nas čustveno utrudijo, se jim skušamo večkrat izogniti
            ali ravnati etično manj kompetentno. Slednje je v poklicu psihologa, kjer
            delamo z ljudmi in njihovimi stiskami, še posebej pomembno. A tudi še
            tako zahtevna in čustveno naporna situacija nas ne sme odvrniti od etič-
            ne občutljivosti ter etičnega ravnanja na visoki ravni.
                 Etične dileme in moralna vprašanja v nas vzbujajo močna čustva,
            silijo nas k intenzivnemu razmišljanju in zapletanju v živahne razprave
            (Klampfer, 2003; Korkut, 2020). Te so v poklicu psihologa zelo zaželene,
            nujne in dragocene, saj se pri svojem delu vseskozi srečujemo z etično zelo
            občutljivimi in kompleksnimi situacijami. Te je treba reševati ne le stro-
            kovno, temveč tudi z ustrezno etično držo. Izraz etična kompetentnost
            na tem mestu uporabljamo izrazito ciljno, saj želimo poudariti, da za
            ustrezno etično ravnanje na visoki ravni ne zadostuje le teoretično zna-
            nje (poznavanje) etičnega kodeksa (Korkut, 2020), temveč so nujni tudi
            znanja, kako te vsebine uporabiti v praksi, ter še posebej posameznikova
            vrednotna orientacija, vključujoč stališče, da se želi razvijati v psihologa z
            visoko etično prakso. Vaje, tehnike in druge v poglavju predstavljene vse-
            bine se zato navezujejo na proceduralna znanja o etičnem delovanju ter
            na krepitev motivacije, pozitivne samopodobe, vrednot, vzorcev razmiš-
            ljanj in čustev, ki poglabljajo etično zavest psihologa.
                 Na etično odločanje psihologa vplivajo številni dejavniki, kognitiv-
            ni, čustveni in drugi, vključno s tistimi, ki so povezani z nevrobiologijo,
            osebnostjo, s samozavedanjem in socialnim okoljem. Zato obstaja več na-
            činov uporabe za poučevanje etike in etično odločanje v psihologiji. Med-
            tem ko je bila večina prizadevanj za poučevanje etike v psihologiji v 20.


            624
   621   622   623   624   625   626   627   628   629   630   631