Page 626 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 626
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
Poučevanje in usposabljanje na področju etike bi morala biti
ključna sestavina kurikuluma na dodiplomski ter podiplomski
ravni študija psihologije (Korkut, 2020) in obvezen element
vseživljenjskega profesionalnega razvoja ter supervizije v poklicu
psihologa.
Ključne besede: tehnike za poučevanje etike, kognitivni modeli
etičnega odločanja, čustveni in osebnostni dejavniki etičnega
vedenja, vseživljenjski razvoj etične občutljivosti, poklic psihologa
Uvod
Vsakdo od nas je opremljen z osnovnim potencialom za moralno občutlji-
vost in sposobnost moralne presoje, vendar pa ta potencial razvijamo in
negujemo različno (Klampfer, 2003). Ker so moralne dileme za presojanje
zelo zahtevne in nas čustveno utrudijo, se jim skušamo večkrat izogniti
ali ravnati etično manj kompetentno. Slednje je v poklicu psihologa, kjer
delamo z ljudmi in njihovimi stiskami, še posebej pomembno. A tudi še
tako zahtevna in čustveno naporna situacija nas ne sme odvrniti od etič-
ne občutljivosti ter etičnega ravnanja na visoki ravni.
Etične dileme in moralna vprašanja v nas vzbujajo močna čustva,
silijo nas k intenzivnemu razmišljanju in zapletanju v živahne razprave
(Klampfer, 2003; Korkut, 2020). Te so v poklicu psihologa zelo zaželene,
nujne in dragocene, saj se pri svojem delu vseskozi srečujemo z etično zelo
občutljivimi in kompleksnimi situacijami. Te je treba reševati ne le stro-
kovno, temveč tudi z ustrezno etično držo. Izraz etična kompetentnost
na tem mestu uporabljamo izrazito ciljno, saj želimo poudariti, da za
ustrezno etično ravnanje na visoki ravni ne zadostuje le teoretično zna-
nje (poznavanje) etičnega kodeksa (Korkut, 2020), temveč so nujni tudi
znanja, kako te vsebine uporabiti v praksi, ter še posebej posameznikova
vrednotna orientacija, vključujoč stališče, da se želi razvijati v psihologa z
visoko etično prakso. Vaje, tehnike in druge v poglavju predstavljene vse-
bine se zato navezujejo na proceduralna znanja o etičnem delovanju ter
na krepitev motivacije, pozitivne samopodobe, vrednot, vzorcev razmiš-
ljanj in čustev, ki poglabljajo etično zavest psihologa.
Na etično odločanje psihologa vplivajo številni dejavniki, kognitiv-
ni, čustveni in drugi, vključno s tistimi, ki so povezani z nevrobiologijo,
osebnostjo, s samozavedanjem in socialnim okoljem. Zato obstaja več na-
činov uporabe za poučevanje etike in etično odločanje v psihologiji. Med-
tem ko je bila večina prizadevanj za poučevanje etike v psihologiji v 20.
624