Page 625 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 625
V.2
Modeli in tehnike za ravnanje
v etično občutljivih situacijah
Mojca Čerče
Zala Uran
Tinkara Krenker
Povzetek
Na etično odločanje vplivajo številni dejavniki: kognitivni,
čustveni in drugi, vključno s tistimi, ki so povezani z
nevrobiologijo, osebnostjo, s samozavedanjem in socialnim
okoljem. Zato obstaja več implikacij za poučevanje etike in etično
odločanje v psihologiji. Medtem ko je bila večina prizadevanj
za poučevanje etike v psihologiji v 20. stoletju osredotočenih
na pomen racionalnih dejavnikov, trenutni poudarek pri
poučevanju etike temelji na metodah, ki združujejo vpliv čustev
in drugih neracionalnih dejavnikov z vplivom racionalnih
dejavnikov (Korkut in Sinclair, 2020). V pričujočem prispevku
spregovorimo o obojem. V prvem delu predstavljamo različne
kognitivne modele, ki spodbujajo proces etičnega odločanja in
učinkovitega etičnega ravnanja pri psihologih. V drugem delu
pa so predstavljene različne tehnike in vaje, ki naslavljajo naše
čustvene, motivacijske, osebnostne in druge značilnosti, tudi z
namenom okrepitve etične občutljivosti in čim učinkovitejšega
etičnega ravnanja psihologov (študije primerov, igra vlog,
samorefleksija, tehnike učinkovitega razmišljanja, kritično
mišljenje, raziskovanje vrednot, aktivno poslušanje, čuječnost).
Čerče, M., Uran, Z., in Krenker, T. (2023). Modeli in tehnike za ravnanje v etično občutljivih situacijah.
V V. Poštuvan in M. Čerče (ur.), Psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi (str. 623–647). Založba Univerze
na Primorskem. https://doi.org/10.26493/978-961-293-275-6.623-647
623