Page 629 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 629

V.2 ∙ modeli in tehnike za ravnanje v etično občutljivih situacijah

                 pogovorov je lahko npr. pisanje eseja ali pa podajanje ustne-
                 ga poročila, ki lahko služi tudi kot pokazatelj ponotranjanja
                 naučenega.


                 Modeli procesa etičnega odločanja

            Posameznikom, ki se učijo o etiki in razvijajo svojo etično raven delova-
            nja, ne moremo ponuditi teoretičnega znanja o vseh možnih etičnih di-
            lemah in o tem, kako jih rešiti. Pričakujemo pa lahko, da se bodo nauči-
            li »etičnih korakov odločanja«, ki jih bodo uporabili, ko se bodo soočali z
            etičnimi dilemami. Da bi to dosegli, običajno uporabljamo modele, ki te-
            meljijo na racionalnem, kognitivnem razumevanju (Korkut, 2020). Modeli
            se med seboj dopolnjujejo – izpostavljajo pomen identifikacije etično ob-
            čutljive situacije, poznavanja etičnih kodeksov in njihovih načel, posve-
            tovanja s kolegi psihologi, iskanja različnih možnih rešitev ter njihovega
            vrednotenja in načrtovanja ter izvedbe odločitve. V nadaljevanju navaja-
            mo nekaj najprepoznavnejših modelov.

                 Restov model etičnega odločanja (1982)

            Model je na podlagi empiričnih psiholoških raziskav predlagal Rest (1982)
            ter v primerjavi z ostalimi kognitivnimi modeli v nadaljevanju posebej iz-
            postavil stopnjo motiviranja za etično reagiranje (3. stopnja).

            1.   Etična občutljivost: psiholog pri svojem delu interpretira delov-
                 no situacijo ali delo kot takšno, da lahko posredno ali neposred-
                 no negativno vpliva na klienta.
            2.   Razmišljanje in formuliranje moralno idealnega poteka reagira-
                 nja z integracijo različnih vidikov situacije.
            3.   Motiviranje za etično reagiranje, ki kaže na odločitev o tem, kaj
                 bo psiholog v situaciji naredil.
            4.  Implementacija načrta, ki vsebuje zaporedje konkretnih kora-
                 kov pri doseganju cilja.


                 Model etičnega odločanja za psihologe Lorraine M. Zinn
                 (Zinn, 1993)

            Tudi ta model predpostavlja že poznano strukturo/stopnje odločanja,
            hkrati pa na novo izpostavlja pomen preučevanja lastnih osebnih vrednot


                                                                              627
   624   625   626   627   628   629   630   631   632   633   634