Page 629 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 629
V.2 ∙ modeli in tehnike za ravnanje v etično občutljivih situacijah
pogovorov je lahko npr. pisanje eseja ali pa podajanje ustne-
ga poročila, ki lahko služi tudi kot pokazatelj ponotranjanja
naučenega.
Modeli procesa etičnega odločanja
Posameznikom, ki se učijo o etiki in razvijajo svojo etično raven delova-
nja, ne moremo ponuditi teoretičnega znanja o vseh možnih etičnih di-
lemah in o tem, kako jih rešiti. Pričakujemo pa lahko, da se bodo nauči-
li »etičnih korakov odločanja«, ki jih bodo uporabili, ko se bodo soočali z
etičnimi dilemami. Da bi to dosegli, običajno uporabljamo modele, ki te-
meljijo na racionalnem, kognitivnem razumevanju (Korkut, 2020). Modeli
se med seboj dopolnjujejo – izpostavljajo pomen identifikacije etično ob-
čutljive situacije, poznavanja etičnih kodeksov in njihovih načel, posve-
tovanja s kolegi psihologi, iskanja različnih možnih rešitev ter njihovega
vrednotenja in načrtovanja ter izvedbe odločitve. V nadaljevanju navaja-
mo nekaj najprepoznavnejših modelov.
Restov model etičnega odločanja (1982)
Model je na podlagi empiričnih psiholoških raziskav predlagal Rest (1982)
ter v primerjavi z ostalimi kognitivnimi modeli v nadaljevanju posebej iz-
postavil stopnjo motiviranja za etično reagiranje (3. stopnja).
1. Etična občutljivost: psiholog pri svojem delu interpretira delov-
no situacijo ali delo kot takšno, da lahko posredno ali neposred-
no negativno vpliva na klienta.
2. Razmišljanje in formuliranje moralno idealnega poteka reagira-
nja z integracijo različnih vidikov situacije.
3. Motiviranje za etično reagiranje, ki kaže na odločitev o tem, kaj
bo psiholog v situaciji naredil.
4. Implementacija načrta, ki vsebuje zaporedje konkretnih kora-
kov pri doseganju cilja.
Model etičnega odločanja za psihologe Lorraine M. Zinn
(Zinn, 1993)
Tudi ta model predpostavlja že poznano strukturo/stopnje odločanja,
hkrati pa na novo izpostavlja pomen preučevanja lastnih osebnih vrednot
627