Page 628 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 628
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
Ustvarjanje kritičnega okolja, ki vodi k etičnemu delovanju, prinaša
veliko korist. Posledično se ustvarjajo boljše holistične priložnosti za uče-
nje. Okolje, ki spodbuja etično ozaveščanje, pri psihologu spodbuja zave-
danje drugih in ustvarjanje pozitivnih odnosov. Pri ustvarjanju takšnega
okolja lahko psihologom koristijo naslednji nasveti (Montgomery in Wal-
ker, 2012):
– zavedanje kulture razreda in potreb sodelujočih;
– pri poučevanju morajo biti psihologi mentorji pristni in se vzdr-
ževati sodb;
– usmerjenost k iskanju novih znanj, smeri in načinov razmišljanja;
razumevanje načinov reflektivnega mišljenja sodelujočih;
– manjša usmerjenost pedagoškega dela zgolj na izpolnjevanje
postavljenih standardov (končnih dosežkov) in večji poudarek
na kritičnem pristopu ter učnem procesu.
Sternberg (2011) izpostavlja pet temeljnih pravil, ki psihologu men-
torju lahko pomagajo pri poučevanju etične zavesti v kontekstu šolskega
kurikuluma:
1. Integracija etičnih vsebin v poučevanje predmetov (angl. infused
instruction): pomembno je, da se etične zavesti ne poučuje le kot
posameznega predmeta, saj s tem tvegamo, da posamezniki to
znanje izolirajo od svojega vsakdanjega življenja in ga nikoli za-
res ne uporabijo.
2. Aktivno učenje in vključenost v reševanje etičnih dilem: pre-
ko aktivne vključenosti v proces odločanja o etičnosti se posa-
mezniki naučijo veliko več kot preko branja o tem, kako drugi
sprejemajo etične odločitve.
3. Delo na konkretnih etičnih primerih: za posameznike je po-
membna vpeljava etičnih načel v konkretne primere, da ne pri-
de zgolj do učenja načel na pamet na teoretični ravni.
4. Uporaba načel v lastnem življenju (angl. self-application): posa-
meznike naučiti, kako prenesti in upoštevati pravila tudi pri
izzivih v njihovem vsakdanjem življenju, ne zgolj v primerih
drugih.
5. Kritični skupinski pogovori: najboljši način poučevanja etič-
nega odločanja je skozi kritične pogovore v razredu in ne sko-
zi individualno premišljevanje o problemu. Nadgradnja takšnih
626