Page 630 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 630
psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi
in prepričanj psihologa (4. stopnja) ter pomen evalvacije oz. samorefleksi-
je etične odločitve (zadnja stopnja).
Model vključuje naslednje korake:
1. Najprej poiščite in poimenujte problem, ki ga želite rešiti.
2. Zberite vse ustrezne informacije.
3. Raziščite etične kodekse, poiščite obstoječe odgovore, ki se po-
javljajo v zvezi z vašo dilemo.
4. Preučite svoje osebne vrednote in prepričanja.
5. Posvetujte se z izkušenimi kolegi in drugimi psihologi.
6. Sestavite seznam možnih odločitev.
7. Če je le mogoče, poiščite situacijo, v kateri so vsi zmagovalci
(»win-win«).
8. Vprašajte se: »Kako bi se počutili člani moje družine, če bi jutri v
časopisu objavili mojo odločitev, in kako sem prišel/-la do svoje
odločitve?«
9. Ne hitite z odločitvijo.
10. Sprejmite najboljšo možno odločitev, kljub temu da ni optimal-
na za vse.
11. Ponovno ocenite vašo odločitev, ko preteče nekaj časa.
Model svetovanja, temelječ na etičnem reševanju Bond
(1993, v Pečjak in Košir, 2017)
Model predstavlja splošni referenčni okvir delovanja psihologa v sveto-
valnem odnosu svetovalnega delavca s posebnim poudarkom na etič-
nem reševanju problemov ter predstavlja pristop, ki psihologu omogoča
delo na sebi. Kaže način, kako lahko svetovalec s premišljenim pristo-
pom in samoevalvacijo izboljšuje kvaliteto lastnega svetovanja, upošte-
vajoč predvsem etične standarde svetovanja.
1. Razjasnitev, pojasnitev svetovančevega problema
– V pisni obliki čim natančneje zapisati, kaj je problem svetovanca.
– Identificirati, kolikor je le mogoče, vse elemente problema.
– Če je v problemu udeleženih več oseb, spoznati, kako vsaka od
njih vidi problem.
– Povezati vse ugotovitve za ali proti določeni rešitvi problema.
628