Page 633 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 633

V.2 ∙ modeli in tehnike za ravnanje v etično občutljivih situacijah

            3.   Odločitev, ali je etična situacija pomembna.
            4.  Prevzemanje odgovornosti za iskanje etične rešitve. Ta cilj se
                 pomembno povezuje s številom očividcev – več kot bo očividcev,
                 manjša bo verjetnost, da nekdo ukrepa in posreduje.
            5.   Premislek o tem, katera etična načela bi veljala za posamezni
                 problem – ko dano situacijo ocenimo kot etično pomembno, mo-
                 ramo prepoznati, katero vedenje je v njej neetično.
            6.   Odločitev, kako etična načela uporabiti za reševanje danega pro-
                 blema in oblikovanje konkretne rešitve, ki bo upoštevala etična
                 načela.
            7.   Priprava na morebitne posledice etičnega ravnanja – npr., ali
                 smo s tem, ko smo se vedli etično, ogrozili svojo varnost.
            8.   Izvršitev etične rešitve – izvedba rešitve je ključni del etičnega
                 vedenja.


                 Tehnike za poučevanje učinkovitega ravnanja
                 v etično občutljivih situacijah

            Večina etičnih napak se zgodi, četudi so ljudje prebrali dovolj literature
            na to temo. Ko dobro izobraženi ljudje sprejemajo slabe odločitve, je to
            posledica kognitivnih napak, družbenih in organizacijskih pritiskov, si-
            tuacijskih, osebnostnih ter motivacijskih dejavnikov in/ali racionaliza-
            cij (Korkut, 2020).
                 Z izbranimi metodami, tehnikami, vajami in drugimi vsebinami po-
            glavja sledimo spoznanju, da naša moralna presoja ni le posledica na-
            ših kognitivnih značilnosti. Klampfer (2003) navaja izsledke ugotovitev
            različnih avtorjev in povzema, da našo moralno presojo pogosto krojijo
            čustva. Ko presojamo, tega ne počnemo hladnokrvno, neprizadeto, trez-
            no, temveč pod vplivom čustev. Na moralno presojanje prežijo tudi dru-
            ge nevarnosti. Po kritičnosti med njimi vsekakor izstopajo predsodki,
            nepreverjene, nekritično privzete in na nasprotno dejstvo odporne splo-
            šne predstave. Kadar našo moralno presojo krojita strah ali upanje, želja
            ali odpor, nam po navadi zmanjka potrpljenja in volje za to, da bi raziskali
            vsa za presojo pomembna, upoštevanja vredna dejstva (Klampfer, 2003).
            Čustva, kot so empatija, krivda, sram, jeza in gnus, imajo veliko vlogo
            pri človekovem etičnem odločanju in ljudi pogosto vodijo k impulzivnim
            etičnim sodbam, ki jih ne morejo racionalno zagovarjati (Korkut, 2020).
            Za psihologe je zato ključnega pomena, da razumejo vlogo čustev, lastnih


                                                                              631
   628   629   630   631   632   633   634   635   636   637   638