Page 632 - Poštuvan Vita, Cerce Mojca. Ur. 2023. Psiholog v dilemi: eticne vsebine in eticna zavest v praksi. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
P. 632

psiholog v dilemi: etične vsebine in etična zavest v praksi

                 Model etičnega odločanja Koocherja in Patricie Keith-
                 Spiegel (1998)

            Avtorja svetujeta, da psiholog pri reševanju etičnih dilem oz. etično obču-
            tljivih situacij sledi naslednjim korakom:

            1.   Identifikacija situacije kot etično pomembne.
            2.   Pregled etičnega kodeksa ali razpoložljivih smernic za možne
                 mehanizme rešitve.
            3.   Premislek o tem, katera je najboljša možna odločitev.
            4.  Najti zaupanja vrednega sodelavca, s katerim se lahko
                 posvetujemo.
            5.   Ocenitev pravic, odgovornosti in ranljivosti vseh vpletenih.
            6.   Ustvarjanje niza alternativnih odločitev.
            7.   Nizanje posledic posameznih odločitev.
            8.   Sprejemanje odločitve.
            9.   Izvedba odločitve.


                 Sternbergov model prenosa etičnega znanja
                 v etično vedenje (Sternberg, 2011)
            Ena izmed pogostih smernic etičnega delovanja je prepoznava lastnih
            meja  kompetentnosti. Preseganje lastnih  ravni usposobljenosti in  izo-
            brazbe za poučevanje na področjih, na katerih nismo eksperti, predsta-
            vlja kršenje uveljavljenih etičnih in strokovnih standardov. Kadar se psi-
            hologi mentorji soočajo z etičnimi dilemami, s tem pridobivajo tudi nove
            izkušnje, ki jih vzpodbujajo k temu, da znanja o etičnosti prenesejo v vsak-
            danje dogodke v učilnici/predavalnici (Montgomery in Walker, 2012).
                 Sternberg (2011) opisuje model etičnega vedenja, v katerem je opre-
            delil korake, nujne za prenos etičnega znanja v etično vedenje (torej iz te-
            orije v prakso). Model naj bi bil veljaven za različne etične probleme. V
            svojem bistvu izpostavlja učenje tega, da prepoznamo etično občutljive
            situacije, na katere se v nadaljevanju ustrezno odzivamo glede na lastno
            presojo. Da bi psiholog deloval etično, mora opraviti vse korake, ki jih
            predpostavlja model etičnega vedenja. Avtor opozarja, da visoka inteli-
            gentnost psihologa sama po sebi ne zadostuje za njegovo učinkovito etič-
            no odločanje, in predstavlja stopnje, preko katerih poteka prenos etične-
            ga znanja v etično vedenje. Model je sestavljen iz naslednjih korakov:

            1.   Prepoznava dogodka, na katerega se moramo odzvati.
            2.   Identifikacija dogodka kot etično občutljivega.


            630
   627   628   629   630   631   632   633   634   635   636   637