Page 93 - Kvalitativno pedagoško raziskovanje: od obdelave podatkov do predstavitve ugotovitev
P. 93

Ugotavljanje in zagotavljanje kakovosti kvalitativne raziskave


                – Kriterij prenosljivosti pove, kako so poročane ugotovitve prenosljive na
                  drug, podoben primer problema raziskovanja. Raziskovalec mora za-
                  gotoviti obsežne, podrobne opise konteksta raziskovanja in temeljito
                  opisati strukture, predpostavke in procese, razkrite iz podatkov, tako
                  da lahko bralci neodvisno presodijo prenosljivost ugotovitev.


               Kot navaja Flick (2014), je Yvonna S. Lincoln leta 2009 razširila seznam kri-
             terijev in dodala še avtentičnost oz. pristnost (angl. authenticity), ki jo je raz-
             delila v štiri skupine ali vrste:

                1. Ontološka avtentičnost se nanaša na miselno ali čustveno prebujenje
                  raziskovalca (lahko tudi čuječnost raziskovalca) in udeležencev. Pojavi
                  se, ko oseba prepozna občutke, stališča, prepričanja ali vrednote, ki prej
                  niso bili izraženi, razumljeni in pričakovani kot del rezultatov sodelova-
                  nja v raziskavi.
               2. Izobraževalna avtentičnost se nanaša na potrebo po delitvi družbenih
                  konstrukcij, ki so nastale iz vseh skupin deležnikov. To vrsto avtentično-
                  sti šeposebejzagovarjajo raziskovalci,ki seusmerjajo vfenomenološke
                  in interpretativne raziskave.
               3. Katalitična avtentičnost se nanaša na spodbudo k delovanju na podlagi
                  izsledkov raziskave. Označuje, da mora biti raziskava izvedena tako, da
                  bralci vidijo rezultate kot pomembne zanje in da so rezultati predstav-
                  ljeni tako, da spodbujajo ukrepanje za izboljšanje enakosti in pravično-
                  sti v njihovih življenjih in/ali skupnostih.
               4. Taktična avtentičnost se nanaša na pridobitev občutka moči s strani de-
                  ležnikov, ker so spoznali, da je mogoče raziskavo uporabiti za izražanje
                  resnice. Deležniki razvijejo veščine zagovorništva, tako da lahko vpli-
                  vajo na politike in programe (Lincoln, 2009, v Flick, 2014).


               Flick (2009) govori še o drugih kriterijih za ugotavljanje in zagotavljanje ka-
             kovosti kvalitativne raziskave. Navaja: dokazljivost (angl. confirmability), pre-
             glednost (angl. auditability), primernost ali ustreznost (angl. fittingness), ko-
             ristnost (angl. utilization), uporabnost (angl. application) in usmerjenost v de-
             janje (angl. action orientation).
               Če se zavedamo pomena zagotavljanja kakovosti raziskave in jo med razi-
             skovanjem preverjamo ter zagotavljamo z različnimi pristopi (npr., isto vpra-
             šanje, postavljeno na različne načine, več časa trajajoče opazovanje ipd.),
             lahko naslovnikom zagotavljamo, da so izsledki raziskave verodostojni in vre-
             dni zaupanja. Pri raziskavi se subjektivnost in pristranskost raziskovalca, kot


                                                                            93
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98