Page 185 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 185

Pomen socialne klime in fluktuacija

                  v izobraževanju starejših


                  Ana Krajnc
                  Slovenska univerza za tretje življenjsko obdobje
                  ana.krajnc@guest.arnes.si

                  Starejši so motivirani študentje. V izobraževanju starejših je izrazita potreba
                  po primarni socialni skupini in ugodni socialni klimi. Skupina naj nadomesti
                  socialno izločenost ljudi po upokojitvi. V izobraževanju starejših praktično ne
                  poznamo osipa. Ko študent na začetku najde sebi primerno študijsko skupino,
                  na univerzi za tretje življenjsko obdobje ostane 20 in več let. Na začetku študij-
                  skegaletajeznačilna relativno visoka fluktuacija,ki jepodlaga za boljši uspeh
                  inkakovostučenjaterdobremedosebneodnose,karomogočazadovoljevanje
                  psihosocialnih potreb starejših študentov. V mreži univerz za tretje življenjsko
                  obdobje smo leta 2015 izvedli empirično raziskavo in preverili hipoteze o ciljih
                  izobraževanja starejših, osipu, socialni klimi ter fluktuaciji. Temeljne hipoteze
                  so bile potrjene, kar poveča zanesljivost našega predhodnega opazovanja.
                  Ključne besede: univerza za tretje življenjsko obdobje, socialna klima, socialna
                  skupina, učna skupina, osip v izobraževanju starejših, samoiniciativnost


             Uvod
             Ko smo v študijskem letu 1984/1985 ustanavljali univerzo za tretje življenjsko
             obdobje v Sloveniji, ki je bila tudi prva v bivši državi Jugoslaviji, je bilo zelo
             malo raziskav o tem, kakšne zakonitosti in posebnosti ima izobraževanje sta-
             rejših. Pomagali so nam znanje andragogike, raziskave s področja izobraže-
             vanja odraslih, sprotne izkušnje in intuicija. Prvi študijski krožek francoščine
             za starejše je bil na Centru za tuje jezike, vodila ga je Dušana Findeisen (Finde-
             isen 2022, 56). Že naslednje študijsko leto (1985/1986) smo na Filozofski fakul-
             teti,naOddelkuzapedagogiko inandragogiko,pripravljalikoncept in usta-
             novitevuniverzezatretježivljenjsko obdobjekot vseslovenski projekt. Začeli
             smo z enoletnim brezplačnim programom za usposabljanje prihodnjih vodij
             lokalnih univerz za tretje življenjsko obdobje (v nadaljevanju tudi UTŽO) in
             potencialnih mentorjev iz vse Slovenije. Mediji so veliko pripomogli, da se je
             zamisel hitro širila tudi med starejšimi, potencialnimi študenti.

             Socialna klima v majhnih, primarnih družbenih skupinah
             Ko smo razvijali zamisel univerze za tretje življenjsko obdobje, smo kot te-
             meljna izhodišča sprejeli Homansovo teorijo o dinamiki majhnih človeških


             Ličen, N.,M. MezgecinD.Lahe, ur.2023. Homo senescens II: izbrane teme. Koper: Založba Univerze na Primorskem.
                    https://doi.org/10.26493/978-961-293-314-2.185-198
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190