Page 186 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 186

Ana Krajnc


                  skupin. George C. Homans, profesor na harvardski univerzi, je vse življenje
                  posvetil raziskovanju dinamike majhnih skupin, individualnemu doživljanju
                  medosebnih odnosov in vedenju članov takšne skupine. Trdimo lahko, da je
                  Homans z raziskovanji in zlasti s knjigo The Human Group (1950) v petdese-
                  tih in šestdesetih letih prejšnjega stoletja zelo veliko prispeval k razvoju so-
                  ciologije človeških skupin ter skupnosti in socialne psihologije. Tudi za an-
                  dragogiko je bil eden najpomembnejših avtorjev. Temeljna knjiga, kakršna
                  je Homansova, nikoli ne zastari, iz nje strokovnjaki črpajo vse do današnjih
                  dni. Odkril je, kako različna je socialna klima v primarnih družbenih skupinah
                  (družina, prijatelji) in kaj pomenijo »intimni medosebni odnosi« ali odnosi
                  človeške bližine za psiho ljudi. Preučeval je tudi razlike med odnosi v formal-
                  nih skupinah. Poleg njegove teorije smo upoštevali tudi druge raziskave s
                  področja skupinske dinamike (npr. Brocher 1972) in razvoja skupnosti.
                    Ker smo želeli, da bi bilo izobraževanje starejših čim kakovostnejše, smo se
                  odločili, da bo študij potekal v majhnih skupinah z 12 do 15 člani – to je s štu-
                  denti, z mentorjem in animatorjem, ki je eden od študentov. Upoštevali smo
                  tudi pomembno izkušnjo švedskih študijskih krožkov pred prvo svetovno
                  vojno, ko je na pobudo države množica študijskih krožkov ljudi povezala v
                  majhne družbene skupine; v takrat obubožani državi so aktivirali prebivalce
                  z namenom razvoja industrije.
                    Člane majhne človeške skupine povezujejo skupne dejavnosti, čustva in
                  medsebojni odnosi. Zato se takšne skupine hitro kristalizirajo v najbolj pove-
                  zane in s tem tudi najučinkovitejše primarne družbene skupine. Že kmalu po
                  začetku smo opazili, da smo postavljeni cilj zamisli univerze za tretje življenj-
                  sko obdobje dosegli, saj je potreba po primarni skupini pri starejših po upo-
                  kojitvizelomočna.Žeodprvih skupin daljesoseštudijski krožki hitrorazvijali
                  v primarne družbene skupine, kar pomeni, da so naši študentje izkazovali vi-
                  soko pripadnost skupini, imeli so priložnost, da zadovoljujejo svoje primarne
                  psihosocialne potrebe po varnosti, socialni pripadnosti, ljubezni, spoštova-
                  nju, vedoželjnosti, po lepem in po samouresničevanju (gl. Krajnc (2016)
                    Tisto, česar se je vodstvo univerze za tretje življenjsko obdobje najbolj ve-
                  selilo, je bilo to, da smo v študijskih krožkih dosegli prijateljske odnose in
                  najboljšo možno klimo. V javnosti pa so nam ravno to očitali, saj so (takrat
                  še) dvomili v sposobnosti starejših, da se učijo, in so trdili, da ti na UTŽO pri-
                  hajajo le zaradi »prostega časa«, kar je ustrezalo (preživelemu) stereotipu o
                  starejših. Stereotipi so potrjevali naše ugotavljanje, da imamo v tehničnem,
                  kulturnem in gospodarskem pogledu sorazmerno razvito družbo, medtem
                  ko smo socialno nizko razviti. In prav k socialnemu razvoju smo želeli in že-
                  limo prispevati z osvobajanjem od stereotipov o starejših.


                  186
   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191