Page 187 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 187
Pomen socialne klime in fluktuacija v izobraževanju starejših
Človek z upokojitvijo doživi »socialno smrt«. Izgubi medosebne odnose z
ljudmi iz nekdanje službe, včasih se ohranijo le posamična prijateljstva. Ob
starosti za upokojitev so otroci že tako »veliki«, odrasli, da se odselijo in si
ustvarijo svojo družino, poiščejo svoje prijatelje. Družinsko gnezdo se izpra-
zni. Z leti pride do ovdovelosti in človek ostane sam. Najmočnejša potreba
vsakega človeka je, da najde nove medosebne odnose. Za psihično ravno-
težje so najdragocenejši taki, ki obljubljajo prijateljstvo in medsebojno bli-
žino. Čeprav je upokojencev v Sloveniji trenutno več kot 600.000 (tem je
treba dodati še tiste starejše, ki nimajo pokojnine), so na mnogih področjih
socialno izključeni. Kje naj najdejo nove prijatelje in medosebne povezave,
če starih v javnosti ni? Mar starejši ne smejo soodločati? Ali smejo delati, de-
lovati, se učiti?
Ker je pri nas izobraževanje starejših organizirano in dobro razširjeno, je
pričakovano, da si bodo starejši nove odnose iskali tam, kjer lahko nekaj
počno skupaj z drugimi. Ko bomo na starejše gledali kot na ljudi, ki imajo
prav tako potrebo po delovanju in ustvarjanju, bodo prijateljstva navezovali
tudi v drugih okoljih delovanja. Na UTŽO starejši prihajajo, da se učijo, dobijo
novo znanje in si tudi pridobijo prijatelje, potrebne odnose bližine. Ko bomo
prostor za starejše razširili še na druga družbena področja, bodo imeli več
izbire v odnosih.
Ugotavljamo, da študijski krožki na UTŽO delujejo kot primarne družbene
skupine,zato jeučenjevnjih učinkovitejše.Ko so dijaki kdajhospitirali vnaših
študijskih krožkih in smo jih povprašali o njihovem vtisu, so začudeno od-
govorili: »Izgleda, kot da so vsi med seboj prijatelji!« Starejši so v študijskih
krožkih zares prijatelji. Če ne morejo razviti dobrih medsebojnih odnosov,
odidejo iz skupine, fluktuirajo,¹ to pomeni, da menjajo študijsko skupino, da
pridejo do sebi primerne učne skupine.
Negativna čustvaučencain učiteljazavirajo učenje
Da bi razumeli pojave izobraževanja starejših, opozarjam na individualizacijo
in demokratizacijo izobraževanjapri nas,ki sekažetapo stopnjah formalnega
izobraževanja. Na učinkovitost učenja zelo vplivajo čustva, ki jih doživljata
učenec in učitelj. Že stari kitajski filozof Konfucij je ugotavljal, da se oseba
ne more učiti, če doživlja strah, sram in sovraštvo. Sami presodite, koliko to
temeljno zakonitost učenja upošteva šolski sistem. Ne upoštevamo tega, ko
¹ Z besedo fluktuacija pogosto poimenujemo menjavo zaposlitve (fluktuacija delovne sile), spre-
minjanje. V tem besedilu bo beseda uporabljena za poimenovanje menjave študijskih skupin
oz. prehajanje med njimi.
187