Page 44 - Homo senescens II: izbrane teme
P. 44
Nuša Zadravec Šedivy in Vita Poštuvan
take lahko primerne za širok spekter posameznikov, ne glede na fizično pri-
pravljenost in telesne omejitve. Prav tako se lahko programi čuječnosti izva-
jajo v različnih skupinah ali individualno, pozitivni učinki programa na izbolj-
šanje duševnega zdravja pa so se pokazali tako pri izvedbi programov v živo
kot pri tisti preko spleta.
Slednje ugotovitve odpirajo možnosti dostopa do učinkovitih intervencij
za izboljšanje (duševnega) zdravja, uspešno staranje pa tudi zmanjšanje osa-
mljenosti starejših odraslih, ki se zaradi različnih omejitev težje udeležujejo
skupinskih aktivnosti, ki potekajo v živo na določenih lokacijah. Prav tako pa
način izvajanja programov čuječnosti temelji na individualnem delu in pre-
nosu znanj ter veščin v vsakdanje življenje, kar predstavlja še en vidik fleksi-
bilnosti, ki starejšim omogoča, da prakso čuječnosti prilagodijo svojim po-
trebam in svojemu življenjskemu slogu. Na čuječnosti temelječi programi so
tako lahko široko uporabni in učinkoviti v obdobju pozne odraslosti ne glede
na heterogenost te starostne skupine ter njeno variabilnost v fizičnem in du-
ševnem zdravju, delovanju, spretnostih za soočanje s težavami in dostopu do
virov.
Opomba
Predstavljena raziskava je bila izvedena v okviru projektov Z5-2661 in J5-3113,
sofinanciranih s strani Javne agencije za raziskovalno dejavnost Republike Slo-
venije.
Literatura
Antony, M. M., B. J. Cox, M. W. Enns, P. J. Bieling in R. P. Swinson. 1998. »Psycho-
metric Properties of the 42-Item and 21-Item Versions of the Depres-
sion Anxiety Stress Scales in Clinical Groups and a Community Sample.«
Psychological Assessment 10 (2): 176–181.
Baer, R. A. 2003. »Mindfulness Training as a Clinical Intervention: A Conceptual
and Empirical Review.« Clinical Psychology: Science and Practice 10 (2): 125–
143.
Baer, R.A., E. Walsh in E.L.B.Lykins. 2009. »Assessment of Mindfulness.« V Cli-
nical Handbook of Mindfulness, uredil F. Didonna, 153–168. New York: Sprin-
ger.
Baer, R. A., G. T. Smith, J. Hopkins, J. Krietemeyer in L. Toney. 2006. »Using
Self-Report Assessment Methods to Explore Facets of Mindfulness.« Asses-
sment 13 (1): 27–45.
Barnhofer, T., C. Crane, E. Hargus, M. Amarasinghe, R. Winder in J. M. Williams.
2009. »Mindfulness-Based Cognitive Therapy as a Treatment for Chronic
Depression: A Preliminary Study.« Behaviour Research and Therapy 47 (5):
366–373.
44