Page 34 - Politike človekovih pravic
P. 34

1  Konceptualizacija človekovih pravic skozi prizmo političnega

                držav v demokracije izgubila na političnem pomenu, čeprav je po-
                membno obdržala potrebo po spoštovanju vrednotne različnosti pri
                dojemanju sveta, pa se delitev sever – jug, ki predstavlja nasprotje med
                ekonomsko razvitim in nerazvitim svetom, z globalnimi tokovi v vseh
                različnih razsežnostih celo še bolj zaostruje. Medtem ko se v nerazvitih
                državah pogosto ukvarjajo s problemi zagotavljanja varstva osnovnih
                pravic in svoboščin, so za razvitejše države pomembni sklopi novih, s
                sodobnim družbenim razvojem izpostavljenih pravic (npr. varovanje
                okolja, tehnološke pravice in pravice uporabe umetne inteligence), s
                čimer v zvezi se vedno bolj izpostavlja tudi pravica do enakomernega
                razvoja oz. solidarnostna pravica (kot kolektivna pravica), saj se pre-
                bivalci manj razvitih držav zavedajo, da niti približno nimajo enakih
                možnosti, da stopijo v korak z razvitimi.
                  Pomembna je tudi delitev, ki naj bi šla po načelu t. i. diagonale – tu
                gre za nasprotja med pravicami na kulturno-verski podlagi. Dejstvo
                je, da posamezne tradicionalne kulture in vere pravic ne pojmujejo na
                enak način. Človekove pravice so dejansko »izum» evropske kulture
                oz. posebnega zgodovinskega razvoja v Evropi, ki je v delih teoretikov
                naravnopravne šole uveljavil pravico do upora proti nepravični oblas-
                ti, to je oblasti, ki krši človekove prirojene pravice. Sekularizem, ki se
                je po verskih vojnah uveljavil po sklenitvi vestfalskega miru leta 1648,
                je ločil cerkveno oblast od posvetne in utemeljil načela verske svo-
                bode ter državne regulacije položaja cerkve na svojem ozemlju. Med
                posameznimi kulturnimi okolji še vedno obstajajo pomembne razlike
                v pogledih na vrednote, ki jih je treba zaščititi in varovati kot pravice
                posameznikov, kot so življenje, lastnina, zasebnost, čast. Pomembne
                razlike so tudi v pojmovanju dolžnosti – medtem ko jih številne izve-
                nevropske kulture posebej poudarjajo ali postavljajo na prvo mesto
                (hinduizem, budizem, islam, konfucianizem, tradicionalno pravo Ja-
                ponske ipd), jih evropsko pojmovanje pogosto zakriva ali zmanjšuje
                njihov pomen (Donnelly, 2003, str. 71–107; Cerar in Pavčnik, 1996,
                str. 44).
                  Vendar ima vztrajanje pri legitimnosti teh razlik svoje meje. Preve-
                lik poudarek na teh razlikah bi pripeljal do popolnega relativizma in
                ponovne uveljavitve načela cuius regio, eius religio v razmerju do pra-
                vic. Procesi globalizacije so prispevali k temu, da velika večina držav
                vsaj formalno priznava nek skupen minimum političnih, ekonomskih
                in socialnih pravic. Temeljne človekove pravice in svoboščine so tako
                vsaj na papirju postale last vsega človeštva – postale so nadideološke,


                            34
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39