Page 58 - Politike človekovih pravic
P. 58

1  Konceptualizacija človekovih pravic skozi prizmo političnega

                ter se zavzel za versko svobodo, je moral leta 1726 zbežati v Anglijo, kjer
                se je seznanil z delovanjem angleških liberalnih političnih institucij in
                se navzel idej Johna Locka, po vrnitvi pa je zagovarjal svobodo posa-
                                           19
                meznika, mišljenja, izražanja,  strpnost, kritiziral samovoljno oblast
                in zlorabo moči ter zagovarjal enakost pred zakonom (Voltaire, 2009).
                Čeprav je živel v povsem drugem zgodovinskem in intelektualnem ob-
                dobju, je Voltairov prispevek k razsvetljenstvu postavil intelektualne
                temelje za poznejše razprave o pravicah in svoboščinah posameznika,
                omejitvah oblasti in načelih človekovih pravic, kot so danes zapisani v
                Splošni deklaraciji človekovih pravic Združenih narodov (Shestack, 1998).
                  V istem obdobju je francoski filozof, pravnik politik in pisatelj Char-
                les-Louis de Secondat, baron de La Brède et de Montesquieu (1689–1755)
                dokončno  utemeljil  zamisel  o  omejevanju  oblasti,  ki  je  pomenila
                nasprotovanje neomejeni oblasti, združeni v isti osebi. V svojem delu
                De l‘esprit des lois (1890; prva izdaja l. 1748) je za cilj sleherne vladavi-
                ne postavil svobodo in se zavzel za omejevanje oblasti (Montesquieu,
                1890, str. 168). Zakonodajna, izvršna in sodna veja oblasti ne smejo
                biti združene v rokah enega človeka ali telesa, saj bi to privedlo do tira-
                nije in nasilja. S to zamislijo je pomembno prispeval k omejevanju ob-
                lasti in k njeni odgovornosti, s poudarkom na neodvisnem sodstvu pa
                postavil temelje za enakost pred zakonom in pravično sojenje. Čeprav
                je Montesquieu zahteval demokratično zasnovo oblasti, ki naj zagota-
                vlja svobodo, in tudi priznaval, da bi moralo ljudstvo imeti zakonodaj-
                no oblast, je vendarle sodil, da ljudstvo samo ni sposobno razpravljati
                o javnih zadevah, in je to razpravljanje poveril telesu predstavnikov
                (str. 173).
                  Lockove ideje so prisotne tudi v delih  Jeana Jacquesa Rousseauja
                (1712–1778), ki, kot nadomestek za naravno skupnost, v kateri ni zago-
                tovljeno varstvo človekovih pravic, zagovarja novo obliko prostovoljne
                združitve. V delu Du contrat social ou principe du droit politique (1960;
                2001; prva izdaja l. 1762), ki je sintetičen povzetek njegovih pogledov na
                politično ureditev družbe, opisuje, da naj bi nova družbena skupnost,
                ki nastane (prav tako) z družbeno pogodbo »z vsemi skupnimi silami
                branila in varovala osebo in premoženje vsakega člana«. V njej naj pa
                bi se »vsakdo, združen z vsemi, vendarle podrejal le samemu sebi in os-
                tal prav tako svoboden kot poprej« (Rousseau, 1960, str. 73). Rousseau


                 19
                  Za enega najznamenitejših zapisov Voltaira o svobodi izražanja velja naslednji (2009): »Ne
                  odobravam tega, kar govorite, vendar bom do smrti branil vašo pravico, da to izrečete.«

                            58
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63