Page 54 - Politike človekovih pravic
P. 54

1  Konceptualizacija človekovih pravic skozi prizmo političnega

                tudi spoznanje, da o človekovih pravicah ni mogoče govoriti, dokler te
                niso priznane na pravno obličen način (Perenič, 1988; Freeman, 2011;
                Allen, 2013).
                  Za enega najvidnejših predstavnikov teorije suverenosti in suverene
                države velja francoski pravnik Jean Bodin (1529–1596), ki je v svojem
                delu Šest knjig o republiki (Les Six Livres de la Republique, 1576, 2002)
                zagovarjal (kraljevo oz. državno; op. avt.) suverenost. Suverenost je
                opredelil kot absolutno in trajno moč, ki pripada skupnosti (državi) in
                ji omogoča, da sprejema zakone, izvaja pravosodje in nadzoruje svo-
                je ozemlje, ne da bi bila podvržena zunanji oblasti. Oblast po Bodinu
                mora biti vrhovna, enotna in nedeljiva (kar je bilo v nasprotju z razdro-
                bljenimi in decentraliziranimi političnimi strukturami tistega časa; op.
                avt.), ključ do stabilnosti pa močan in avtoritativen vladar – monarh.
                Bodin je tudi poudarjal pomen posvetne narave politične oblasti, ki jo
                je treba ločiti od verske. Nasprotoval je vmešavanju cerkve v politične
                zadeve in se zavzemal za neodvisnost države od cerkvenega nadzora,
                čeprav naj bi po njegovem videnju ideje naravnega prava kralj imel ob-
                last dano neposredno od boga, ki pa jo nato v posvetnem svetu prenaša
                na državo. Bodin je naravno pravo povezoval tudi z načeli pravičnos-
                ti in morale, za katere je verjel, da so neločljivo povezana s človeško
                naravo in bi morala usmerjati ravnanje posameznikov ter vladarjev
                (Andrew, 2011).
                  Čeprav Bodin ni razvil podrobne teorije družbene pogodbe kot po-
                znejši misleci, so njegove ideje prispevale k številnim kasnejšim mislim
                                                                             17
                o odnosih med vladarji in državljani, ki jih prikazujemo v nadaljevanju.
                  Hugo Grotius (1583–1645), nizozemski pravnik, državnik in učenjak,
                sicer pogosto viden kot »oče mednarodnega prava«, si je na polju vse-
                bin, povezanih z idejami človekovih pravic, kot prvi prizadeval določiti
                načela za urejanje odnosov med suverenimi državami v kontekstu t.
                i. »pravičnih vojn« oz. vprašanja, povezana z idejo, s pogoji oz. z up-
                ravičenostjo in s pravili vodenja vojne, ki bi sicer morala biti skrajno
                sredstvo reševanja konfliktov, ter z zaščito nebojujočih se oseb. Pri tem
                je nanj močno vplivala tradicija naravnega prava, ki trdi, da so določe-
                na etična načela neločljivo povezana z naravo in jih je mogoče razbra-
                ti z razumom. Grotius je zagovarjal prepričanje, da tudi v naravnem

                 17
                  Že v istem obdobju so nasprotno stališče, namreč da je bog sicer prvotni vir oblasti, vendar
                  pa je neposredni vir oblasti v posvetnem svetu ljudstvo, zagovarjali t. i. kalvinisti ali monar-
                  homahi, med vodilnimi Johannes Althusius (1557–1638), a se ideja v obdobju svojega nastanka
                  še ni mogla uveljaviti (Althusius, 1995; prva izdaja l. 1603).


                            54
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59