Page 56 - Politike človekovih pravic
P. 56

1  Konceptualizacija človekovih pravic skozi prizmo političnega

                ki vladarju zagotavlja neomejeno oblast in po kateri je vsak upor zo-
                per vladarja, četudi je ta slab, nepravičen in prepovedan. Hobbes pravi
                (2009), da je tisti, ki »je poskušal zamenjati svojega vladarja, in ga ta
                kaznuje ali ubije zaradi tega poskusa, sam avtor svoje kazni«. V svoji
                misli avtor tudi ne preseže načela nedeljivosti oblasti, ki vladarju za-
                gotavlja praktično celotno oblast – od sprejemanja in izvajanja zako-
                nov do nagrajevanja in kaznovanja podložnikov. Načelo nedeljivosti
                oblasti razume v dobesednem smislu in najstrožji obliki – suverena
                oblast je le ena in enotna ali pa ne obstoja. Vladarja je po Hobbesu
                mogoče zamenjati le sporazumno, vendar je to soglasje treba doseči
                ne le med podaniki, ampak tudi med podaniki in vladarjem. Ljudstvo
                si ne more samo povrniti svoje suverene oblasti, katere imetnik je
                bilo, in ne more samovoljno zamenjati vladarja, ne da bi stopilo nazaj
                v naravno stanje, kar pa pomeni državljansko vojno.
                  Ne glede na vse opisane podobnosti je Hobbes glede zamisli svoje-
                ga predhodnika Jeana Bodina napravil pomemben korak naprej, saj
                je zanj ljudstvo postalo primarni nosilec suverenosti. Čeprav se je kot
                konservativec in redoljub zavzemal za ohranitev minimalnega držav-
                nega reda ter celo opravičeval totalitarno oblast, ki ne upošteva no-
                benih človekovih pravic, je s svojim delom nesporno odprl pot idejam
                Johna Locka, ki pa je suverenost že pripisal zgolj in edinole ljudstvu, ki
                se ji tudi ne more za vedno odreči (McPherson, 1967, str. 27).
                  John Locke (1632–1704) je v svojem temeljnem delu Two Treatises on
                Government (1690, 1993, 2010; prva izdaja l. 1690) predstavil idejo mo-
                derne »meščanske« družbe in industrijske civilizacije sploh. V delu, ki
                je nastalo kot teoretično in politično opravičilo angleške revolucije leta
                1688, je Locke razpravljal o smislu države, ki jo je izvajal iz družbene
                pogodbe. Temeljno vprašanje, ki si ga je zastavil, je bilo, ali so človeko-
                ve pravice odvisne od vladarja ali pa so »naravne« in prirojene (Jerman,
                1983, str. 7).Od odgovora na to vprašanje je bila odvisna pozicija oblasti

                – če so namreč pravice človeka prirojene in neodtujljive, so postavljene
                nad vsakokratno oblast, ki jih je dolžna spoštovati in varovati. Locke
                med naravne pravice poleg pravice do življenja, svobode in enakosti
                uvršča tudi pravico do lastnine, kar z drugimi besedami pomeni, da tudi
                obstoj te pravice ne more biti odvisen od oblasti. Avtor sicer pravico do
                lastnine obravnava na več načinov – na eni strani naj bi bilo razum-
                no prisvajati le toliko, kolikor nekdo potrebuje zaradi neke življenjske
                potrebe, tj. kolikor s svojim delom vzpostavi lastnino nad tem (Loc-

                ke, 1993, str. 130). Na drugi stani pa Locke opravičuje »olastninjenje«

                            56
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61