Page 65 - Politike človekovih pravic
P. 65

Obdobje revolucij in pravice kot pozitivne kategorije  1.5

            dolžnosti – predvsem v odnosu do drugih, ne pa tudi do družbe ali
            države. Slednja je utemeljena na temeljnem načelu prisile in mora biti
            tudi zato v svojih posegih omejena, hkrati pa je treba spodbujati civil-
            no družbo, ki je po naravnem načelu sodelovalna in progresivna (Pa-
            ine, 1997).
              Tudi irski politik in filozof Edmund Burke (1729–1797), nosilec kon-
            zervativne misli, sicer ni povsem zanikal koncepta naravnega prava,
            ki gradi na pravicah do življenja, svobode, svobode vesti, lastništva,
            enakih zakonskih pravicah ter pravicah do sadov opravljenega dela, a
            je trdil, da so vse te prevečkrat zgolj neuporabne metafore nečesa ab-
            straktnega in da so »prave pravice ljudi« družbeno in ne naravno po-
            gojene (Burke, 1989). V tem pogledu je tudi francosko doktrino o pra-
            vicah označil kot preveč preprosto, preveč dogmatsko in zato nevarno.
              Neke vrste osrednji miselni povezovalni člen med obema pogledoma
            na človekove pravice – kot na začetno naravno in kasneje prvenstveno
            pravno kategorijo – je v omenjenem obdobju predstavljala ideja moral-
            nega zakona, ki jo je razvil in zagovarjal nemški filozof Immanuel Kant
            (1724–1804). Po Kantovem mnenju je bistvo pravic svoboda in ne zaščita
            interesov ali sreča, skupek pravic pa se odraža v njeni upravičeni razde-
            litvi. Pravice so politični in ne etični projekt, utemeljene z zakonom na-
            rave in zamejene s pozitivnim pravom, kar vsakemu človeku omogoča,
            da je pojmovan kot moralna oseba s pravicami (Kant, 2006).
              Vedno bolj pa je konceptu naravnih pravic nasprotoval utilitaristični
            angleški pravnik in filozof Jeremy Bentham (1748–1832), ki je zagovarjal
            potrebo po vzpostavljanju prava na racionalnih osnovah in na osnovi
            izogibanja kakršnim koli nejasnostim ter izmišljotinam, za kakršne je
            označil (Bentham, 2013) ideje naravnih pravic. Edine pravice, ki obsta-
            jajo, so pravne pravice. Po načelu uporabnosti (angl. utility) le dejstva
            opredeljujejo dobro in slabo ter predstavljajo osnovo etičnih in politič-
            nih ciljev, ki odražajo največjo srečo največjega števila ljudi oz. skupno
            dobro. Na takšnih osnovah sta se v povezavi z načeli naravnega prava
            in revolucionarnih procesov dalje razvijali tudi francoska ter angleška
            misel, ki sta kot antipod individualnemu dojemanju sveta v kritičnih
            in reformističnih idejah tega obdobja vedno bolj izpostavljali tudi po-
            men ter vlogo skupnosti.
              Individualizem naj bi nevarno načenjal naravne odnose in razmerja
            v skupnosti (nem. Gemeinschaft), zato naj bi bilo – po mnenju Georga
            W. H. Hegla (1770–1831), enega vodilnih mislecev opisovanega pristo-
            pa – nered v skupnosti treba nadomestiti z vsemogočnim državnim


                                                            65
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70